Fleur van Dalsem werkt ruim tien jaar bij IEX en is sinds haar studietijd actief in het wereldje van de financieel economische journalistiek. Als redacteur werkte zij voor verschillende financieel economische tijdschriften en websites.

Fleur schrijft voor meerdere IEX-websites, vooral voor IEXProfs, en voor het IEXProfs magazine.

Wat is dit?
Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals met elkaar in contact brengen. Van inzicht naar inspiratie. Ook partner worden? Wij vertellen u graag meer. Sluit
Nieuws

Kwaliteit telt in emerging markets

Bedrijven zonder duidelijke cijfers en met een niet-transparant management kopen we niet, aldus Nick Price van Fidelity.

Opkomende markten tellen veel ondernemingen met hoge schulden en staatsbemoeienis. Daar kunnen beleggers beter niet instappen, aldus Fidelity-fondsmanager Nick Price. “Die fondsen zijn vaak goedkoop, maar met een reden.”

Opkomende markten hebben de wind mee. In de search for yield zijn beleggers graag bereid om een klein beetje meer risico te nemen en in opkomende markten – die er overigens over het algemeen economisch ook beter voor staan dan volwassen (ontwikkelde) markten – te beleggen.

Het fonds van Nick Price, het Emerging Markets Fund van Fidelity Funds, belegt bottom-up in opkomende markten. Met zo’n 65 aandelen is het een geconcentreerde portefeuille, die de tracking error van een kleine 8% verklaart. Price wordt geholpen door 46 analisten die zorgen de portefeuille-ideeën aanleveren. Hij staat bekend als een nauwgezette belegger, waarschijnlijk omdat hij accountant was voordat hij de overstap maakte naar assetmanagement.

Geloven in bedrijven

De fondsmanager trekt zich weinig aan van de index, het gaat bij hem om beleggen in ondernemingen waarin hij gelooft. Soms maken die niet eens deel uit van de benchmark, zoals de Indische bank HDFC, goed voor ruim 6% van de portefeuille. Bij de aandelenselectie staan kwaliteit en groei bovenaan het eisenlijstje. “In opkomende markten zijn geweldige bedrijven te vinden, maar ook veel bedrijven met schuld, een ongezonde balans en te veel staatsbemoeienis. Die wil ik niet, hoe goedkoop ze mogen lijken.”

Price zoekt naar aandelen die een aantrekkelijke return on equity geven, groeien en winstgevend zijn en in staat zijn om die winstgevendheid vast te houden. “Sterke marktposities zijn daarbij van groot belang. We beleggen in enkele kleine grondstofproducenten die tegen lage kosten werken. Dat stelt ze in staat om in elk punt in de economische cyclus winstgevend te zijn.”

Nog zo’n voorbeeld van een sterk merk met groeipotentie is de eerder genoemde HDFC Bank. “In India heeft deze bank een hele goede naam en met 37 miljoen klanten op een snel welvarender wordende bevolking van meer dan een miljard, is er voldoende groeipotentie.”

Financials

Financials maken een stevige 24% uit van de portefeuille. Banken en verzekeraars in opkomende markten profiteren van de urbanisatie, legt Price uit. “Als mensen in de stad gaan wonen, sluiten ze verzekeringen af en een lening om nieuwe meubels of misschien een vervoersmiddel te kopen. Aziaten hebben vaak een boel spaargeld. Een aantrekkelijke groeimarkt voor financials dus.”

Een hoge vrije kasstroom is ook belangrijk. Price zoekt bedrijven die hun eigen groei kunnen financieren, waardoor ze geen hoge schulden hoeven te maken, en die investeren in de lange termijn. "Natuurlijk moeten waarderingen aantrekkelijk zijn, al passen we op voor te goedkope bedrijven. Die zijn vaak goedkoop om een reden.”

Het fonds van Price heeft momenteel een hogere koers-winstverhouding dan de benchmark, de MSCI Emerging Markets Index. “We willen niet te veel betalen voor aandelen, maar kwaliteit kost soms iets meer. Vandaar dat de aandelen in onze portefeuille iets duurder zijn dan gemiddeld. Maar dat geldt ook voor de verwachte groei van die ondernemingen.”

Gebrek aan transparantie

Het gebrek aan transparantie bij bedrijven in opkomende markten is een veelgehoord probleem. Toch timmeren veel bedrijven wat betreft corporate governance dividendbeleid hard aan de weg, valt Price op. “Bedrijven die geen duidelijke cijfers kunnen overleggen en een management hebben dat niet-transparant opereert kopen we niet. De overweging naar consumentenaandelen in de portefeuille komt omdat die ondernemingen doorgaans transparanter opereren dan andere bedrijven.”

Wat betreft opkomende markt Brazilië, een land dat door nieuwe politiek, een beter balans en aantrekkende grondstofprijzen weer in de picture komt bij beleggers, is Price voorzichtig. “De problemen zijn niet allemaal voorbij. We zien wel kansen voor bijvoorbeeld beursbedrijven. Er zijn fusies en overnames gaande, en beursuitbaters kunnen door het economisch herstel meer en meer noteringen verwelkomen.”


Fondsfeiten Fidelity Funds - Emerging Markets Fund

  • Fondsmanager: Nick Price
  • Benchmark: MSCI Emerging Markets
  • Fondsvaluta: Dollar
  • Introductiedatum: 25 september 2013
  • Omvang: 4,67 miljard dollar
  • Dividendbeleid: Herbeleggen
  • Lopende kosten: 1,19 %
  • Beheerkosten: 0,75 %
  • Rendementen fonds: 12% (1 jaar) 6,2% (3 jaar)
  • Rendementen benchmark: 16,8% (1 jaar) -1,7% (3 jaar)
  • Jaarlijkse volatiliteit 13,88%
  • Relatieve volatiliteit 0,85
  • Sharpe ratio 0,14
  • Jaarlijkse alfa 2,44
  • Jaarlijkse bèta 0,75
  • Jaarlijkse tracking error 7,81%
  • Informatieratio 0,33


Fleur van Dalsem is redacteur bij IEX.nl. Fleur van Dalsem neemt posities in op de financiele markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees meer

China; opnieuw lieveling van beleggers?