Nieuws
Niche-ETF in opmars
ETF-aanbieders brengen steeds meer producten op de markt, die zich richten op niches zoals drones, 3D-printen of obesitas.
ETF-aanbieders brengen steeds meer producten op de markt, die zich richten op niches zoals drones, 3D-printen of obesitas. Morningstar noemt deze marktbenadering het spaghettikanon, schrijft Financial Times. Aanbieders brengen zoveel mogelijk uiteenlopende indextrackers op de markt in de hoop dat er eentje aanslaat bij beleggers.
Het gros van de 3.000 miljard dollar die is belegd in ETF’s zit echter in producten die de grote, bekende indicies volgen, zoals de MSCI World of S&P 500. Circa driekwart van dat vermogen is in 100 van de 2.000 ETF’s die op de markt zijn belegd. Financial Times voert Vanguardtopman Bill McNabb op die de vergelijking trekt met de jaren tachtig, toen explosief veel nieuwe beleggingsfondsen op de markt kwamen.
Wereldwijd komen er dagelijks vier nieuwe ETF’s bij, volgens Bloomberg. Morningstar verwacht dat de komende jaren meer ETF’s op het kerkhof zullen belanden. Sinds de lancering van de eerste ETF zijn er circa 500 indextrackers van de markt gehaald.