Nieuws

Al 25 jaar Oranje boven

Het Kempen Orange Fonds bestaat 25 jaar. In die periode liet het de benchmark, maar ook de AEX ver achter zich. Hoe?

Het Kempen Orange Fonds, opgenomen in de fondsenbenchmark IEX Fonds 40, bestaat 25 jaar. In die periode liet het de benchmark, maar ook de Amsterdamse hoofdindex ver achter zich. Dit jaar won het smallcapfonds de Lipper én de Morningstar Award voor het beste Nederlandse aandelenfonds.

Fondsmanager Joop Witteveen heeft iets uit te leggen en dat is dus niet negatief bedoeld. Het Kempen Orange Fund is een prijswinnend fonds.

Iets doen jullie heel goed?

“Sinds de oprichting 25 jaar geleden verdienden we jaarlijks na kosten 11,1%. De relevante index deed 8,7%. Daarnaast was het Orange Fund ook minder volatiel dan zijn benchmark. De outperformance heeft te maken met het consequent uitvoeren van een eigen beleggingsproces, in combinatie met het tonen van betrokken aandeelhouderschap en de ontwikkeling van een eigen waarderingsmodel. Kwaliteit en prijs moeten in evenwicht zijn. Zo wordt voorkomen dat een portefeuille vooral bestaat uit goedkope, maar ook zwakke bedrijven. We hebben een voorkeur voor sterke bedrijven met voldoende waarderingspotentieel. Door onze goede toegang in de markt van Nederlandse smallcaps kunnen we op het juiste moment tegen een gunstige prijs portefeuillebeslissingen uitvoeren. Dat helpt het rendement natuurlijk ook.”

Het Orange Fund verslaat ook de AEX. Komt dit omdat smallcaps het op de langere termijn altijd beter doen dan de grote jongens, zoals vaak wordt gezegd?

“Ik vind het zeker logisch dat smallcapaandelen op de lange termijn beter renderen. Binnen het management van kleinere bedrijven zit meestal meer ondernemerschap. Zij weten in detail wat de onderneming doet. Zij weten daardoor dus ook beter waar de sterke en zwakke punten van het bedrijf liggen. Dat zorgt voor meer focus. Smallcaps worden minder door analisten gevolgd. Dat biedt beleggers, die wel op de hoogte zijn, meer kansen. Daarnaast spelen de consolidatie-effecten. Dan heb ik het niet alleen over het feit dat smallcaps vaker worden overgenomen. Daar zijn wij niet primair op gericht. Een overname overkomt je. Maar smallcaps nemen zelf ook andere bedrijven over. Dat vind ik veel interessanter. Tekortkomingen kunnen met specifieke add-on acquisities worden opgevuld."

"Het gaat niet alleen om schaalgrootte, maar ook om nieuwe kansen grijpen. En ja, smallcaps zijn vaak dominant in een niche. Sterke bedrijven in hun niche hebben meer bescherming van marge en hebben meer kansen op verbetering van deze marge. De groeikansen zijn beter. In het consolidatiespel hebben sterke bedrijven de beste papieren. Zwakke bedrijven hebben minder mogelijkheden goede overnames te doen. Als zij dan overnemen, gaat het eerder mis. Het is een zichzelf versterkend effect. Kies dus de winnaars. Dat is altijd een goede strategie. En neem altijd poolshoogte als een zwak bedrijf een nieuw management krijgt. Een bestuurswisseling kan positief uitwerken.”

Hoe doen de Nederlandse smallcaps het internationaal?

“We zijn een klein land, dus onze smallcaps zijn bijna altijd internationaal georiënteerd en kunnen binnen hun eigen niche uitstekend in het buitenland groeien. Overigens is het niet zo dat Nederlandse smallcapaandelen duurder zijn dan buitenlandse. Ook in het smallcapsegment is er sprake van een Dutch discount. Heel apart. Misschien omdat Nederlandse bedrijven meer buitenlands aandeelhouders hebben. Die zijn minder van de lange termijn.”

Het lijkt ook een voordeel van een smallcapfonds om met directies om de tafel te kunnen zitten?

“Omdat we een Nederlands fonds beheren, hoeven we niet ver te reizen. Dat is een voordeel. De taal wordt ook beter begrepen Maar beursgenoteerde bedrijven organiseren tegenwoordig genoeg om hun aandeelhouders goed op de hoogte te houden. Een voordeel van het Kempen Orange Fund is dat we een leading investor zijn. Beleggers kijken naar ons. Als wij ergens in belegd zijn, dan wordt dat als een pré gezien. Dat opent deuren.”

U leidt het fonds inmiddels tien jaar. Het begint niet te vervelen?

“In geen geval. Binnen mijn mogelijkheden is dit gewoon het mooiste beroep dat er is. Ter viering van het 25-jarig bestaan van het Orange Fund hebben alle portfoliomanagers, die ooit bij het fonds waren betrokken. ken, de beursgong geluid. Willem Burgers, die het fonds heeft opgericht en vervolgens twaalf jaar leidde, heb ik toen beloofd: Willem, met alle respect, maar ik ga het duidelijk langer doen dan jij.”

Wat zag u allemaal veranderen?

“De invloed van sell side-analisten is sterk teruggelopen. Van fondsbeheerder wordt tegenwoordig verwacht dat ze de kennis zelf in huis moeten hebben. De goede beleggers zitten nu bij de beleggingsfondsen.”

Beleggers schijnen wel steeds kortzichtiger te worden?

“Wij waren gericht op de lange termijn en dat zijn we nog altijd.”

Hoe beschouwt u het huidige beursklimaat?

“De toekomst is onzeker. Daarin is niets veranderd. Ik verwacht ook voor de komende drie tot vijf jaar, als er geen gekke dingen gebeuren, een rendement van 8 tot 10%. Misschien komt dat er al volgende maand uit. Misschien moet er twee jaar worden gewacht. Zonder kortetermijnwaan is beleggen een stuk eenvoudiger."


Rob Stallinga is financieel journalist. De informatie in zijn artikelen is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX-redactie.

Lees meer

Online magazine ETF's