Nieuws

Wat maakt een mixfonds populair?

De tien best verkochte mixfondsen renderen niet het best, noch zijn ze het minst risicovol. Wat maakt hen zo populair?

Vorig jaar waren multi-assetfondsen, of mixfondsen, voor het eerst sinds Lipper fondsstatistieken verzamelt, de best verkochte fondsencategorie in Europa. Het totaal beheerde vermogen van Europese mixfondsen steeg met 201 miljard euro van 1,15 biljoen euro naar 1,36 biljoen euro.

Deze stijging was voornamelijk te danken aan hogere koersen (+114,5 miljard euro). Instroom was goed voor 95.5 miljard euro. Opmerkelijk is dat van de tien beleggingsfondsen die vorig haar het beste verkochten, slechts twee een multi-assetstrategie hadden.

Wat maakt multi-assetfondsen zo populair? Een belangrijke reden is het beleggingsklimaat. Dat bestaat uit stijgende volatiliteit en dalende rentes. Het dwingt beleggers om nieuwe wegen in te slaan.

Populariteitsonderzoek

De keuze voor multi-assetfondsen blijkt, en dat is toch een verrassing, niet rendementsgedreven. Als dat het geval zou zijn geweest dat zouden de tien mixfondsen die in de afgelopen vijf jaar het beste hebben gepresteerd, ook de verkooplijstjes aanvoeren. Dat is niet zo.

De eerste van de tien best verkochte multi-assetfondsen in 2015 vinden we in het klassement van best renderende multi-assetfondsen over de afgelopen vijf jaar pas op plaats 78. Nee, de reden van beleggers om voor een multi-assetfondsen te kiezen moet een andere zijn.

Is het risico? Om dat uit te zoeken vergeleek ik de risicogevoeligheid van de verschillende fondsen met hun instroom. Helaas, er blijkt geen relatie te bestaan tussen het verkoopsucces van de top 10 multi-assetfondsen en hun risicogevoeligheid. De multi-assetwinnaar van 2015 met de laagste risicogevoeligheid staat in het klassement van de minst risicovolle multi-assetfondsen op plaats 263.

Logische verklaringen

Wat maakte de best verkochte multi-assetfondsen dan wel zo gewild? Twee verklaringen lijken mij aannemelijk.

  1. Verstandige beleggers kijken niet zo zeer naar rendement of de risicogevoelighied, maar naar de combinatie van de twee. Een deel van de Top-10 best verkochte mixfondsen blijkt juist op dit punt heel goed te scoren.
  2. Steengoede marketing. Beleggingshuizen die de moeite nemen om de beleggingsstrategie van een fonds goed uit te leggen, bieden beleggers de kans goed onderbouwde beslissingen te nemen. 

Gebrekkige trackercord

Probleem is wel hoe toekomstbestendig deze beleggingsaanpak is. Veel van de multi-assetmanagers hebben de crisis van 2008 niet meegemaakt. Dat maakt het onduidelijk hoe crisisproof hun aanpak is. 

Ofwel, ook als beleggers perfect op de hoogte worden gebracht van de werking van een fonds, dan nog is het afwachten of de manager in staat is te doen wat hij belooft. 


Detlef Glow is hoofd research EMEA bij Lipper, een onafhankelijk fondsbeoordelaar. Glow heeft een MBA Financial Services van de University of Wales/Cardiff en een BA in Business Administration. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees meer

Online magazine ETF's