Actief beleggen wordt actiever Van actieve managers zal meer dan nu verwacht worden dat ze uitgesproken keuzes maken, aldus Jan Lodewijk Roebroek. 14 januari 2016 14:00 • Door IEXProfs Redactie Nee, de kern van beleggen zal niet wezenlijk veranderen, denkt Jan Lodewijk Roebroek (foto), hoofd van BNP Paribas IP Nederland. Het klassieke duo rendement en risico zal volgens hem ook over twintig jaar bepalend zijn bij het nemen van beleggingsbeslissingen. Passief beleggen zal actief beheer wel verder in het nauw drijven, totdat er een evenwicht is ontstaan, zegt hij. “Beide beleggingsvormen krijgen meer concurrentie van een derde beleggingsvariant, die er tussenin hangt: smart bèta. Die beleggingsvorm zal ook belangrijk worden.” De toenemende populariteit van producten, die gewone en slimme indices nabootsen, heeft zo zijn gevolgen voor de actieve manager. Roebroek: “Wie actief is, zal ook echt actief moeten zijn. Van actieve managers zal meer dan nu verwacht worden dat ze uitgesproken meningen hebben en dito keuzes maken. De verschillen tussen actief en passief zullen groter worden.” Daarnaast verwacht Roebroek extra belangstelling voor absolute return-oplossingen. Het zou hem ook niet verbazen als de institutionele markt meer oog krijgt voor alternatives. “En uiteraard wordt duurzaam beleggen onderdeel van het dna van elke assetmanager. Omdat we in onze dienstverlening contact moeten houden met de maatschappelijke omgeving. Duurzaamheid is daar onderdeel van.” Van brochures naar tools Niet dat Roebroek het toekomstige belang van slimme digitale software wil bagatelliseren, maar hij verwacht niet dat het de markt op zijn kop zal zetten. “Door software kunnen assetmanagers doelgerichte adviezen aan eindklanten geven. Het kan ook ingezet worden om platforms te bouwen waar het contact met klanten wordt gelegd. Voor particulieren loopt ons vermogensbeheer nu nog via de banken. Waarom zouden we niet direct digitaal toegang hebben tot de eindklanten? Of zouden we met hen contact leggen via een digitaal platform? In contact en adviezen liggen voor fintechbedrijven grote mogelijkheden.” Nu al gebruikt BNP Paribas IP digitale rekenmodellen, die eindklanten vertellen wat producten kunnen betekenen. De aloude statische brochures kunnen daarmee de prullenbak in. Pardon, hoeven niet langer te worden gedrukt. De digitalisering zal volgens Roebroek zeker effect hebben op het beleggingsadvies aan minder vermogenden. “Voor deze groep zullen er modelmatige standaardoplossingen komen, die zeker niet minderwaardig zullen zijn.” Voor vermogende klanten zullen digitale tools vooral de informatieverstrekking verbeteren. Roebroek kan zich verder voorstellen dat klanten meer inzicht willen hebben in hun beleggingen. In een wereld die transparanter wordt en waarin de klant mondiger is, kunnen beleggingshuizen dat aspect niet verwaarlozen. “Als rendementen tegenvallen, zullen we onze inspanningen moeten verdubbelen. Ook zullen we ons meer dan nu direct tot de eindklant richten, via webinars bijvoorbeeld. Zo bereiden we ons voor op de toekomst.” Kraamkamer Nederland Onderwijl kijkt de rest van de wereld naar de ontwikkeling van het Nederlandse beleggingslandschap. “Dat landschap is behoorlijk competitief,” zegt Roebroek. “ De margedruk is hoog vergeleken met andere landen. Nederland wordt gebruikt als een kraamkamer voor nieuwe producten.” De digitale informatisering zou volgens Roebroek vooral heftige gevolgen kunnen hebben voor de Nederlandse retailmarkt. Die markt wordt nu nog beheerst door de drie grootbanken. “Digitalisering zou een disruptive effect kunnen hebben.” Aan de institutionele kant verwacht Roebroek consolidatie. “Je doet mee met de grote wereldspelers of je bent een succesvolle nichespeler. Daar tussenin is straks niets meer. Tien jaar geleden was een beleggingshuis met 150 miljard onder beheer al een global player. Nu moet je al veel groter zijn, en straks al helemaal.” Dit interview is onderdeel van IEXProfs Dossier Nieuw Beleggen uit IEXProfs magazine nummer 31, 2015. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
ESG 10 jul "Er vindt een filosofische transitie plaats bij biodiversiteitbeleggen" Dat stelt Jeroen Bos, hoofd aandelen bij vermogensbeheerder AXA Investment Managers.
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.