Nieuws

Advies aan vrouwen gat in de markt?

Beleggingsadvies gefocust op vrouwen lijkt een gat in de markt. Maar is het dat ook?

Dat vrouwen op Wall Street moeite hebben om zich op topposities te handhaven, toont de carrière van Salie Krawcheck aan. Na topfuncties bekleed en verloren te hebben bij Citigroup en Bank of America probeert zij opnieuw een plek te veroveren op Wall Street. Nu met advies van vrouwen voor vrouwen, schrijft Helaine Olen.

Krawcheck heeft financiering gevonden voor een adviesdienstverlening van vrouwen aan vrouwen, omdat Wall Street niet in hun specifieke behoeften voorziet. Advies gefocust op vrouwen lijkt een gat in de markt. Onderzoek van de Harvard Universiteit legde enkele jaren geleden al de nodige misstanden bloot hoe brokers hun klanten behandelen. Daaruit bleek Wall Street de nodige vooroordelen over vrouwen te hebben, wat op allerlei ongewenste manier tot uiting komt. 

Niet vreemd dat vrouwelijke beleggers klagen dat zij minder respectvol behandeld worden in de financiële dienstverlening. Een probleem dat al meer dan twintig jaar in allerlei onderzoeken boven komt drijven. Vorig jaar nog riep Sylvia Ann in een rapport op om vrouwen serieus en professioneel te benaderen.

Echt anders?

Zo gezien valt te verwachten dat op vrouwen gericht advies een gat in de markt is. Ware het niet dat diverse zakenbanken specifieke beleggingsprogramma’s voor vrouwen ook weer een vroege dood zagen sterven, of stilletjes uit het aanbod terugtrokken. Vrouwvriendelijke start-ups deden het niet veel beter. 

Krawcheck richt zich sinds kort op de female-focused dienstverlening. In 2013 kocht zij Broad 85, een vrouwen netwerkorganisatie en richtte zij het Pax Elevatie Global Women’s Index Fund op. Onduidelijk is wat de dienstverlening van Krawcheck nu echt fundamenteel anders maakt dan de reeds bestaande aanbieders.

Daar ziet de blogger de problemen ontstaan voor Krawcheck en de haren. Want enerzijds kan vrouwvriendelijk advies maar beperkt iets veranderen aan de portemonnee van de vrouw in kwestie. Veel komt immers voort uit ongelijke beloning en zorgtaken, waarvoor niet advies, maar een sociale verandering nodig is.

Aandacht is niet genoeg

Anderzijds is er een marketingprobleem. Vrouwen zijn - net zo min als mannen - over een kam te scheren. Zij komen met verschillende noden en behoeften. Alleen roepen dat je er bent met aandacht voor de specifieke behoeften van de vrouw is niet genoeg.

Krawcheck heeft wel het voordeel dat zij eigenaar is van een vrouwen netwerkgroep, wat haar een potentiële groep klanten biedt. Dat vergroot haar kans om toch te slagen. Nu moet zij alleen die vrouwen zien te overtuigen om hun geld aan haar toe te vertrouwen.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Assetallocatie