Nieuws

Smart beta trending topic in ETF's

De nieuwe trend in de uitgifte van ETF's is smart beta en actief beheer. Iedere aanbieder wil een graantje meepikken.

Na twee jaar van afname groeit het aantal exchange traded funds weer dat gelanceerd wordt. Maar in een overbevolkte markt is het een uitdaging voor een aanbieder om zich goed te profileren, schrijft The Financial Times. Dit jaar hebben 23 ETF aanbieders als 127 nieuwe fondsen gelanceerd. In 2013 bleef de teller steken op 143 nieuwe ETF's. Fondshuizen vinden de snelle ontwikkeling van producten een uitdaging.

De nieuwe trend in de uitgifte van ETF's is smart beta en actief beheerde fondsen. Iedere fondsaanbieder wil een graantje meepikken van de nieuwste strategieën. Volgens een onderzoeker van Cerulli kan de toegenomen concurrentie uiteindelijk ook een prijzenslag in de vergoedingen losmaken, de actieve en de smart beta ETFs kennen relatief hoge vergoedingen en winstmarges.

State Street Global Advisors zegt met meer zorgvuldigheid te kijken naar welke producten zij lanceren en er vooral op te letten dat hun producten onderscheidend zijn en succesvol. De firma zelf focust bij de productontwikkeling meer op smart beta, actieve strategieën en fixed income. iShares zegt ook kritisch te zijn op nieuwe beleggingsideeën. Het moet echt in een behoefte bij de beleggers voorzien, want het heeft geen zin simpelweg iets nieuws te lanceren. 

Uit onderzoek van Cerulli blijkt smart beta een van de populairste strategieën in de productontwikkeling. Meer dan de helft van de ondervraagde aanbieders zegt dergelijke ETF's in de pijplijn te hebben en een kwart zegt bezig te zijn met de ontwikkeling ervan. Met de toestroom van meer smart beta ETF's moeten de aanbieders die al dergelijke producten voeren hun strategieën aanpassen zich te blijven profileren in de markt.

Volgens Bill Belden van Guggenheim Investments wordt het verhaal achter smart beta makkelijker om te vertellen nu fondsen voor track records zorgen en zich kunnen meten aan andere aanbieders.

BlackRock hecht veel belang aan differentiatie. Zij willen geen producten ontwikkelen die heel dicht aanzitten tegen al bestaande producten, met slechts een marginaal verschil. Onderscheid en differentiatie maakt het makkelijker voor de klanten, stelt de grote speler in de ETF-markt.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Online magazine ETF's