Nieuws

Niet langer alleen voor idioten

De afgelopen vijf jaar waren moeilijk. Volgens Market Anthropology moeten beleggers nu gaan diversifiëren.

De afgelopen vijf jaar waren moeilijk, maar ook het volgende hoofdstuk biedt voldoende uitdagingen. Volgens Market Anthropology moeten beleggers nu gaan diversifiëren.

De markt, verwachtingen en oorzakelijkheden zijn duidelijker wanneer er veel correlatie is. Ironisch genoeg werd gedurende een van de meest gecorreleerde periodes van de markt ooit, het concept diversificatie agressief in de markt gezet. Slecht advies en slechte timing, stelt de auteur. Het artikel citeert Mark Cuban (2011): ‘diversificatie is voor idioten’. De afgelopen vijf jaar konden beleggers juist uitstekend gebruik maken van de marktcycli van trauma en herstel.

Storm
Nu daalt de correlatie, en is diversificatie een logischer keuze voor de gemiddelde belegger. Er bestaat altijd de kans dat we ons in het oog van de storm bevinden, maar volgens Market Anthropology is er inmiddels aardig wat tijd voorbijgegaan sinds de omstandigheden voor wat betreft correlatie zijn veranderd. Dat betekent dat er mogelijkheden ontstaan in delen van de markt die tot nu toe zijn vermeden.

De hernieuwde dynamiek zal met open armen worden ontvangen door hedgefunds, die het afgelopen decennium weinig positieve cijfers zagen. Wie niet de tijd of mogelijkheden heeft die niches te vinden die kunnen zorgen voor outperformance, kan kiezen voor diversificatie. Dat betekent niet dat je van alle markt-voedselgroepen een even grote punt moet afsnijden, waarschuwt de auteur; diversificatie moet net als het dagelijks dieet met mate gebeuren. 

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Online magazine ETF's