Smart EV's zetten 100-jarige autoindustrie volledig op hun kop Elektrische voertuigen (EV's) hebben wereldwijde autoconcerns tot strategische keuzes gedwongen en de basis gelegd voor een volledig zelfrijdende toekomst die binnen tien jaar realiteit zal zijn. Dat stelt analist Owuraka Koney van Jennison Associates. 24 mei 2022 12:00 • Door IEXProfs Redactie De opkomst van EV’s is een buitengewone kans voor autofabrikanten, maar ook voor beleggers. Er zijn meer dan een miljard auto's op de weg, maar minder dan 1% zijn EV's, en een nog kleiner percentage heeft de hardware die volledig autonoom rijden mogelijk maakt. Blijvend contact met klant Autobedrijven verliezen nu nog grotendeels het contact met hun klanten zodra de auto is verkocht en van het parkeerterrein afrijdt. Autobezitters blijven weliswaar betalen voor hun auto's - voor benzine, verzekering, onderhoud en reparaties - maar het grootste deel van deze uitgaven wordt geïnt door andere bedrijven. De volledig verbonden smart EV stelt de autofabrikant echter in staat om abonnementsdiensten aan te bieden voor de volledige levensduur van de auto. Dit kunnen abonnementen zijn die zelfstandig rijden mogelijk maken en andere softwarediensten ondersteunen, maar ook voor verzekeringen, en servicecentra en oplaadstations die eigendom zijn van het bedrijf. De abonnementskosten voor al deze diensten kunnen oplopen tot enkele honderden dollars per maand. "De volledig verbonden smart EV stelt de autofabrikant in staat om abonnementsdiensten aan te bieden" Volledig nieuw bedrijfsmodel “Dit houdt een volledig nieuw bedrijfsmodel voor autofabrikanten in die de economics van de auto-industrie zouden herdefiniëren”, zegt Koney. “Wij geloven dat een bedrijf dat één miljoen slimme, volledig verbonden EV's per jaar verkoopt, meer cash kan genereren dan een bedrijf dat aanzienlijk meer traditionele auto's per jaar verkoopt.” Om dit te bereiken, moeten EV's echter marktaandeel winnen, en Jennison ziet tekenen van een verschuiving bij consumenten. Naast esthetiek hechten autokopers doorgaans belang aan veiligheid, snelheid, betaalbaarheid en laadvermogen. In al deze categorieën presteren EV’s beter dan even grote auto's met een benzinemotor. Een EV, bijvoorbeeld, biedt vergelijkbare prestaties als een luxe sportwagen met brandstofmotor voor ongeveer de helft van de prijs. EV's bieden meer laadruimte omdat het batterijpakket zich onder de vloer bevindt, waardoor er ruimte vrijkomt voor een kofferbak voorin de auto. "Een EV biedt vergelijkbare prestaties als een luxe sportwagen met brandstofmotor voor ongeveer de helft van de prijs" EV’s dalen gestaag in prijs EV-aandrijflijnen vereisen minder onderdelen en grote delen van het chassis kunnen in een stuk worden gegoten, waardoor er minder robots, onderdelen en arbeidskrachten nodig zijn, wat de productiekosten uiteindelijk aanzienlijk verlaagt. Koney: “Ondanks de recente inflatoire druk verwachten wij dat deze kostenvoordelen mettertijd zullen toenemen naarmate de schaalgrootte toeneemt, wat op lange termijn zal leiden tot gestaag dalende prijzen voor elektrische voertuigen. Wij verwachten dat de combinatie van goedkopere EV's en hun lagere gebruikskosten, de adoptie van EV's aanzienlijk zal versnellen.” Op naar zelfrijdende auto's Ook verwacht de aandelenanalist dat de uitrol van full self driving (FSD) zal bijdragen aan de populariteit van EV’s, omdat het zorgt voor een aanzienlijke toename van de productiviteit en vrije tijd. Autofabrikanten zouden daar slim op kunnen inspelen. “Hoewel wij opmerkelijke vooruitgang zien op het gebied van deze technologie, is het moeilijk te voorspellen wanneer dit precies beschikbaar komt in gebieden zonder geo-fencing. Wij denken echter dat FSD binnen een decennium zal worden geïmplementeerd bij de toonaangevende EV-fabrikanten”, aldus Koney. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.