Gastauteur zijn professionals die volgens de redactie van IEXProfs bijdragen leveren die het waard zijn een groter beleggingspubliek te bereiken, maar die niet de intentie hebben om wekelijks of maandelijks een bijdrage te leveren als vaste medewerker of columnist. Bij de artikelen wordt een korte toelichting gegeven van de schrijver.

Column

Chinese export kleurt steeds groener

China heeft een nieuwe nichemarkt gevonden. Het land speelt steeds handiger in op de stijgende vraag van milieubewuste consumenten in het buitenland, schrijft Victoria Mio, directeur Aziatische aandelen bij Fidelity International.

"China werd als eerste geraakt door Covid-19 en heeft, toen de uitbraken onder controle waren, geprofiteerd van orders uit andere ontwikkelingslanden waar Covid-lockdowns de productie hebben beperkt. Hierdoor is de export de afgelopen twee jaar steeds belangrijker geworden voor China.

Het aandeel van de netto-uitvoer in de bbp-groei van het land steeg in 2020 tot een recordhoogte van 28 procent. Dat zakte in 2021 af tot 19,5 procent, nog altijd het op een na hoogste cijfer van de laatste 12 jaar.

Victoria Mio van Fidelity International

Van bruin naar groen

Deze opleving van de export komt op een moment dat de Chinese koerswijziging naar duurzamere groei enkele van de meest vervuilende industriële producten aan banden heeft gelegd. Zo verhoogde China bijvoorbeeld de exporttarieven voor bepaalde staalproducten, zoals ferrosilicium.

Maar een nieuwe generatie Chinese fabrikanten speelt handig in op de groeiende vraag in het buitenland naar milieuvriendelijke goederen. Zo hebben de Chinezen hun kansen gepakt op de markt voor elektrische fietsen. De verkoop van e-bikes in Europa, 's werelds grootste markt voor e-bikes, groeit de komende jaren naar verwachting met dubbele cijfers ten opzichte van de huidige 5 miljoen fietsen per jaar.

Chinese producenten van naafmotoren voor e-bikes, zoals Bafang Electric, Ananda Drive Techniques, Shengyi Motor en Suzhou Tongsheng, profiteren hiervan. Deze bedrijven moeten zich houden aan strenge Europese normen voor verpakking, afvalverwerking en productveiligheid. Dit heeft hen niet alleen geholpen een aanzienlijk marktaandeel in Europa te veroveren, maar maakt hun producten ook klaar voor andere markten.

Groener kunstgras

Kunstgras is een ander voorbeeld van een groeimarkt. Er heerst nog steeds bezorgdheid over de CO2-uitstoot bij de productie, de afvalverwerking, het verminderde vermogen om grondwater op te nemen, en de schade aan de insecten en de wormen die onder kunstgras leven.

Maar kunstgras wordt geleidelijk groener, figuurlijk gesproken. Het wordt steeds eenvoudiger om het te recyclen en het bestaat zelf ook uit steeds meer gerecyclede grondstoffen. Chinese graszodenproducenten zoals Cocreation Grass, Bellinturf en All Victory Grass zijn bijvoorbeeld goed op weg. Ze verkopen stoom van hun productie-eenheid aan een nabijgelegen voedselproducent voor een hogere energie-efficiëntie, verbeteren de drainage, en maken het gemakkelijker om hun producten te hergebruiken.

China heeft zich overigens ook ontpopt als de belangrijkste exporteur van zonnepanelen.

Ruimte voor binnenlandse groei

Terwijl het bewustzijn van en de vraag naar veel soorten milieuvriendelijke producten achterblijven op de thuismarkt van China vormen elektrische voertuigen een uitzondering: overheidssubsidies hebben met succes een hausse in de consumentenvraag aangewakkerd. Het land was in de eerste drie kwartalen goed voor 51 procent van de wereldwijde verkoop van nieuwe EV's, tegen 41 procent in 2020.

Fidelity verwacht dat meer Chinese bedrijven zullen proberen om de CO2-uitstoot in eigen land te verminderen, van de producten en oplossingen die ze verkopen tot de voetafdruk van hun eigen activiteiten. Zo kan er uiteindelijk een enorme binnenlandse markt voor groene producten ontstaan, aangezien Chinese consumenten langzaamaan rekening houden met de ecologische impact van hun aankopen.

Ondertussen hebben de Chinese exporteurs, dankzij de stijgende wereldwijde vraag, voldoende marktaandeel verworven in een reeks relevante productcategorieën, zodat de export van het land steeds groener zal kleuren."


Gastauteurs zijn beleggers die schrijven op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Assetallocatie