Onder het pseudoniem Short & Sticky schrijven Pieter Kort en Peter van Kleef, respectievelijk hoofdredacteur van IEX en IEXProfs, over ontwikkelingen in de markt. Op eigenzinnige wijze leggen ze kleine details en grote trends onder het vergrootglas.
Column

Met z´n allen tegen Carmignac

Hoe meer beleggers hun geld naar Frankrijk kruien, hoe venijniger de steken onder en boven water richting Carmignac.

Nieuw op woensdag: Short & Sticky. Pieter Kort en Peter van Kleef leggen beurtelings kleine details en grote trends op geheel eigen wijze onder het vergrootglas. De beurt is aan Sticky.

 



Als je wint,
heb je vrienden.
Rijen dik,
echte vrienden.

Als je wint, heb je vrienden. Maar succes wekt ook argwaan op, weerstand, jaloezie.  De grote winnaar in de fondsenindustrie is de afgelopen jaren zonder enige twijfel het Franse Carmignac. De vermogensbeheerder zette zichzelf in één klap op de kaart doordat mixfonds Carmignac Patrimoine in rampjaar 2008 een positief rendement wist te behalen. Van precies 0,01% - maar toch. Een prestatie die er mocht zijn en die niet onopgemerkt bleef. De Franse boutique zag het vermogen onder beheer in twee jaar tijd meer dan vertienvoudigen.

Van zo’n eclatant succes wil iedereen wel een hapje mee-eten.  Eerst was er bewondering, maar langzaam maakt die plaats voor andere gevoelens die dicht bij het oppervlak zitten. De afgelopen maand tekende ik uit verschillende monden de volgende quotes op – en dan heb ik het nog niet eens over de handenvol steken onder water richting Edouard Carmignac en de zijnen die off the record werden uitgedeeld.

Boutique wordt machine?

“Bij boutiques moet je opletten als bijvoorbeeld de ceo ook fondsmanager is. Wie controleert hem dan? Een boutique als Carmignac Gestion is in drie jaar tijd gegroeid van 5 naar 55 miljard euro. Ik zit er niet meer in. Je moet monitoren of zo’n boutique verandert bij succes. Sommige blijven een boutique, andere worden een machine. Dat is ook weer afhankelijk van de eigendomsstructuur en de ambities.”   
Jeroen Vetter, Capital Guards

“Carmignac Patrimoine is een voorbeeld van een fonds dat enorm veel geld heeft opgehaald, na het succes in 2008. Het gevaar is dat je te groot wordt om van de inefficiënties in de markt te profiteren. Dan ben je de markt geworden en neemt je toegevoegde waarde af.”   
Jorik van den Bos, Kempen & Co

“Fondshuizen zullen de komende jaren steeds bewuster de keuze maken om klein te blijven of – door overnames en organische groei – tot een grote speler met breed assortiment uit te groeien. Carmignac is één van de huizen die nu voor die keuze staat.”
Steven de Vries, Henderson

Zelfbevlekkende campagne

Net als Vetter zit ik, na jarenlang in twee fondsen van Carmignac gezeten te hebben met zo’n 40% van mijn portefeuille, niet meer in de Franse fondsen. Dat heeft niet zozeer te maken met performance of met de bovenstaande argumenten. Maar het heeft alles te maken met de zelfbevlekkende campagne die Carmignac vorig jaar lanceerde.

Die met die Italiaanse vermogensbeheerder die vraagt of er geen Carmignac-mascotte kan worden gemaakt. "Om op mijn nachtkastje te zetten en elke avond voor het slapengaan even te knuffelen." Ik zag het, las het en wist genoeg. 

Abonneer u op het IEXProfs Magazine

  

 


Pieter Kort & Peter van Kleef zijn hoofdredacteur van respectievelijk IEX en IEXProfs. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Assetallocatie