Groene bank geliefd bij consument De consument houdt van groene banken. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Mintel. 28 april 2011 15:45 • Door IEXProfs Redactie De consument houdt van groene banken. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Mintel. Een financieel dienstenbedrijf dat investeert in ondernemingen die aan oplossingen voor de milieuproblematiek werken, geeft 72% van de respondenten ‘een goed gevoel’. Maar de consument is kritisch: bijna de helft van de respondenten gaat er vanuit dat duurzame claims van de bedrijven vooral campagnes zijn om het imago te verbeteren. "Uit het onderzoek blijkt dat financiële dienstenbedrijven opnieuw zouden moeten kijken naar de mogelijkheden van duurzame marketing, die tijdens de economische crisis in veel gevallen minder aandacht heeft gekregen," merkt het webmagazine MediaDaily News op. "Maar er moet daarbij ook rekening gehouden worden met het cynisme van de consument, die weinig geloof hecht aan de duurzame claims van financiële instellingen." Volgens Susan Menke, gedragseconoom bij Mintel, moet duurzame marketing er dan ook in de eerste plaats voor zorgen dat dit cynisme kan worden weggewerkt. Het onderzoeksbureau merkt op dat 72% van de consumenten de promotie van interne initiatieven, zoals een duurzame inrichting van het hoofdkantoor, bestempelt als een strategie om milieuvriendelijker te worden. Daarnaast is 50% voorstander van duurzame initiatieven die ook de consument een economisch voordeel kunnen opleveren. Tenslotte wil 45% van de consumenten dat financiële instellingen voordelen biedt aan bedrijven die innoverende milieuvriendelijke technologieën en processen ontwikkelen of implementeren. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Assetallocatie 28 mrt De succesvolle terugkeer van de 60/40-portefeuille Ewout van Schaick heeft samen met de rest van het multi-asset-oplossingen-team van Goldman Sachs AM grote verwachtingen van portefeuilles die bestaan uit 60% aandelen en 40% obligaties. Zowel voor aandelen als obligaties zijn de vooruitzichten zonnig. Mochten markten desondanks corrigeren, dan biedt de 60/40-portefeuille de spreidingsvoordelen om de klap te verzachten.
Assetallocatie 27 mrt Cash is meer king dan ooit In Europa kan een belegger dit jaar met een mix van cash en kortlopende leningen bruto tussen de 3% en 4% verdienen. Waarom dan nog risico's nemen met obligaties en aandelen, zo vraagt Alain Richier van Ostrum Asset Management zich af.
Assetallocatie 25 mrt Rabobank surft mee op recordgolf Rabobank heeft geen last van hoogtevrees. Aandelen blijven favoriet boven obligaties. De bank ziet zich gesteund door de hoge winstgroei en de historie: records komen immers zelden alleen.
Assetallocatie 21 mrt Geef uw portefeuille een boost! Yvo van der Pol, hoofd Benelux & Nordics bij PGIM Investments, is bijzonder gecharmeerd van de meer risicovolle obligaties, aandelen met sterke groeimogelijkheden en datacenters.
Assetallocatie 21 mrt U zoekt een sterk presterend mixfonds? Het is volgens Thomas de Fauw van Morningstar essentieel voor beleggers om de strategie, het proces en de beloften van fondsmanagers van mixfondsen te doorgronden.
Assetallocatie 20 mrt “Dit is een positief verhaal” Karen Ward, hoofd beleggingsstrategie EMEA bij JP Morgan AM, ziet dit jaar zonnig in, voor de Europese economie en voor Europese aandelen in het bijzonder. Ook China zou wel eens positief kunnen verrassen. Komen deze optimistische verwachtingen niet uit, dan houden obligaties en private beleggingen het portefeuillescheepje wel recht.