Groene bank geliefd bij consument De consument houdt van groene banken. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Mintel. 28 april 2011 15:45 • Door IEXProfs Redactie De consument houdt van groene banken. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Mintel. Een financieel dienstenbedrijf dat investeert in ondernemingen die aan oplossingen voor de milieuproblematiek werken, geeft 72% van de respondenten ‘een goed gevoel’. Maar de consument is kritisch: bijna de helft van de respondenten gaat er vanuit dat duurzame claims van de bedrijven vooral campagnes zijn om het imago te verbeteren. "Uit het onderzoek blijkt dat financiële dienstenbedrijven opnieuw zouden moeten kijken naar de mogelijkheden van duurzame marketing, die tijdens de economische crisis in veel gevallen minder aandacht heeft gekregen," merkt het webmagazine MediaDaily News op. "Maar er moet daarbij ook rekening gehouden worden met het cynisme van de consument, die weinig geloof hecht aan de duurzame claims van financiële instellingen." Volgens Susan Menke, gedragseconoom bij Mintel, moet duurzame marketing er dan ook in de eerste plaats voor zorgen dat dit cynisme kan worden weggewerkt. Het onderzoeksbureau merkt op dat 72% van de consumenten de promotie van interne initiatieven, zoals een duurzame inrichting van het hoofdkantoor, bestempelt als een strategie om milieuvriendelijker te worden. Daarnaast is 50% voorstander van duurzame initiatieven die ook de consument een economisch voordeel kunnen opleveren. Tenslotte wil 45% van de consumenten dat financiële instellingen voordelen biedt aan bedrijven die innoverende milieuvriendelijke technologieën en processen ontwikkelen of implementeren. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.