"Niks piramidespel!" "Je begrijpt er niks van, Arend Jan". Harm van Wijk van OptionAlert reageert op 'Gratis rijk worden, daar gaan we weer' blog 21 april 2015 14:42 • Door Arend Jan Kamp Hebt u het blogje Gratis rijk worden, daar gaan we weer van vandaag al gelezen? Daarin reageer ik uitermate sceptisch op een product van OptionAlert van Harm van Wijk. Dat wordt her en der piramidespel, Ponzi-scheme en kettingbrief genoemd en zorgt vandaag voor de nodige reuring. Intussen heeft Harm zelf gereageerd onder mijn blog en belt hij mij op, dat ik zijn product niet begrijp. "Ik ben toch niet gek om een kettingbrief ofzo te beginnen!" Zijn reactie zet ik hier in een apart blog. Het oordeel is aan u en het woord is nu aan Harm. How about the Pampered Chef? It is a multi level marketing company in the kitchen and food products business that’s also owned by Berkshire Hathaway. How about World Book, the encyclopedia company sold through networking and door-to-door? Owned by, you guessed it, Berkshire Hathaway." Helaas zijn er nog veel misverstanden rond Netwerkmarketing. Onwetende mensen noemen het een piramidespel....maar een piramidespel is strafbaar...en denk je dat ik mijn naam zou verbinden aan iets illegaals? Bij een piramidespel wordt alleen geld rondgepompt en er is geen product. Alleen de mensen die bovenaan de piramide staan verdienen geld. Bij member gets member marketing of Sneeuwbal-Marketing is er altijd sprake van een product of dienst. De verkoop vindt niet plaats via de standaardkanalen maar via tevreden klanten. Warren Buffet, Donald Trump, Stephen Covey, Brian Tracy, Robert Kiyosaki, Bill Clinton en vele anderen raden mensen aan gebruik te maken van Sneeuwbal-Marketing, dat ook wel bekend staat als multilevelmarketing of netwerkmarketing. De Hoge Raad stelde in februari 2005: Naast het piramidespel zoals hierboven uiteengezet, bestaan er verkoopmethoden die in bepaalde opzichten gelijkenis vertonen met piramidespelen. Deze verkoopmethoden zijn bekend onder de naam "multilevelmarketing" of "netwerkmarketing". Deze verkoopmethoden of vorm van marketing vallen niet onder de definitie van het begrip piramidespel en zijn derhalve niet verboden onder het regime van de Wet op de kansspelen. Bij deze vorm van marketing verwerft de koper van een product het recht om zelf ook bepaalde producten te verkopen waarmee hij een bonus, een provisie of een percentage van de omzet kan verwerven. Hetzelfde geldt voor de opvolgende kopers. Qua structuur vertoont multilevel-marketing gelijkenis met een piramidespel. Het doel van deze vorm van marketing is echter wezenlijk anders dan het doel van een piramidespel. Multilevelmarketing is een verkoopmethode. Een te verwerven voordeel in de vorm van een bonus, provisie of omzetpercentage dient om de verkoop van de betreffende producten te bevorderen en vormt derhalve onderdeel van het verkoopsysteem. Bij multilevelmarketing is geen sprake van het betalen van een bepaald bedrag uitsluitend teneinde het recht tot deelname aan een organisatie of het recht tot het werven van nieuwe deelnemers/kopers te verkrijgen, maar staat de verkoop van producten centraal. De deelnemer koopt producten in voor een reële prijs, teneinde ze met winst te verkopen. In tegenstelling tot bij een piramidespel is er sprake van consumentenkoop in de zin van artikel 7:1 BW. De afnemer betaalt niet voor deelname, maar voor het product. De afnemers die geen producten willen of kunnen verkopen worden derhalve niet benadeeld. Gezien het bovenstaande is er geen reden multilevel marketing te verbieden zolang het gebruikt wordt als een methode om producten te verkopen.” Ik had van Arend Jan toch iets meer kennis verwacht...maar je bent nooit te oud om te leren! Met vriendelijke groet, OptionAlert.nl Harm van Wijk Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.
Assetallocatie 11 apr Schroders kijkt met 3D-bril naar de toekomst De drie D's, decarbonisatie (weg van fossiele energie), demografie (vergrijzing) en deglobalisering spelen volgens Schroders de komende dertig jaar een sleutelrol in de beleggingsresultaten.
Assetallocatie 10 apr JP Morgan AM ziet meer in Europese aandelen JP Morgan AM heeft zijn modelportefeuille voor het tweede kwartaal bekendgemaakt. De meest opvallende wijzigingen ten opzichte van het eerste kwartaal zijn een opwaardering van Europese aandelen en van emerging markets (excl. China). In het algemeen geldt voor de modelportefeuille een hoge risicobereidheid.
Assetallocatie 09 apr Pictet AM heeft geen angst voor een bubbel Volgens Pictet AM zijn er goede redenen voor de huidige bullmarkt. Het heeft vooral te maken met een sterke Amerikaanse economie en bedrijven die daar wereldwijd van profiteren. Het is volgens Pictet bovendien positief dat de rally steeds breder gedragen wordt.