Investeren kun je leren: Patrick Leers

"Crowdfunding zal uitgroeien tot iets van een hoger en serieuzer niveau." Aan het woord is Patrick Leers van Mind Hunter.

Patrick Leers, voormalig CFO van onder andere SnowWorld, UPS en Numico, brengt als managing partner van het platform Mind Hunter investeerders en ondernemers bij elkaar. Hij weet wat investeerders zoeken in ondernemingen. “Maar investeerders zoeken elkaar ook steeds vaker op.”

Leers geeft aan dat er vijftigduizend (inter-)nationale investeerders betrokken zijn bij het netwerk van Mind Hunter: van informal investors of business angels tot family offices en fondsen. Allemaal zijn ze op zoek naar hun volgende investering. Waar zoeken zij naar?

“Informals kijken vaak naar sectoren waar zij al kennis van hebben, wellicht waar ze voorheen in hebben gewerkt,” zegt Leers. Hij ziet vooral een grote interesse in ICT of online-producten. Ook handelsondernemingen en technische productiebedrijven uit de ‘oude economie’ doen het redelijk. “De overige 25% wil bijdragen aan de ontwikkeling van luxeproducten, biotechnologie, farmacie of schone energie.”

De jockey of het paard?
Hebben investeerders eenmaal een onderneming gevonden die hun interesse wekt, dan ontstaat het eerste contact. "Wat zij zoeken in de band met een ondernemer is daarbij afhankelijk van welke rol zij willen spelen: de rol van de jockey, die investeert op de persoon, of die van het paard, dat kiest voor de onderneming en het product."

"In het eerste geval moet er een hechtere band zijn. Regelmatig contact hebben, hoort daarbij. In het tweede geval stuurt de investeerder meer op afstand.” Een geldschieter wil steeds meer invloed uitoefenen op de onderneming. “Wat in een paar jaar is veranderd, is de intensiteit van het contact. Ze zijn allebei eigenwijs. De ondernemer heeft hulp nodig en wil het niet accepteren, de investeerder dwingt het af. Het is een logische ontwikkeling als de resultaten tegenvallen.”

Patrick Leers
Patrick Leers: "In de praktijk moet er gemiddeld tweemaal zoveel geld geïnvesteerd worden dan vooraf verwacht." .”

Resultaten onder druk
“In aanvang is de band tussen de twee altijd goed, maar gedurende het proces kunnen er allemaal dingen gebeuren die niet overeenstemmen met wat beide partijen vooraf in gedachte hadden.”

Een voorbeeld: “Een onderneming is gefinancierd en de groei van het bedrijf gaat minder snel dan gedacht. Er moet geld bij. Dan kan de investeerder zijn recht uitoefenen en de directeur vervangen. Dan is een goede verstandhouding ver te zoeken. Ik zie het wel overal om mij heen gebeuren, omdat bedrijfsresultaten onder druk staan. De band tussen beiden valt of staat heel vaak met het succes.”

“Het hangt er ook vanaf hoe groot de investeerder is. Hoeveel keer kan hij blijven storten om verdere groei te financieren? Als hij het antwoord pas moet zoeken als er problemen ontstaan, dan lopen belangen snel uit elkaar. In de praktijk moet er gemiddeld tweemaal zoveel geld geïnvesteerd worden dan vooraf verwacht, waardoor de ontwikkeling van de onderneming 2,5 keer langer duurt dan men vooraf inschatte.”

Een kleinere rol
En de investeerder kiest er, mede door de crisis, steeds vaker voor om juist klein te blijven. Het is een trend die langzaam uit de Verenigde Staten overwaait, constateert Leers. De opkomst van syndicaatvorming noemt hij het.

“Wat nu bekendstaat als crowdfunding, zal uitgroeien tot iets van een hoger en serieuzer niveau. Samen met bijvoorbeeld vijf of tien andere partijen zorgen voor de financiering van een bedrijf, wordt de nieuwe standaard. Een van deze investeerders is de lead-investor en onderhoudt de contacten met de onderneming. Hiermee bereikt iedereen een betere spreiding van hun portfolio en dat is vaak gunstig voor het rendement op langere termijn.”

“Geldschieters denken vaak dat zij hun besteedbaar kapitaal in één bedrijf moeten steken. Dat staat haaks op wat zij met aandelen doen, maar in investeerdersland hebben mensen het idee dat zij het kapitaal allemaal op die ene kans moeten zetten, de nieuwe Google. Dat raad ik af.”

Voor ondernemers is dit volgens Leers ook niet fijn. Zij moeten langer wachten voordat financiering tot stand komt. “Heel veel kansen kunnen hierdoor verloren gaan. Bedrijven die in de basis gezond zijn en een prima product hebben, gaan dan onderuit.”

“Recent zijn er veel start-ups succesvol geweest: Linkedin, Facebook, Twitter, noem maar op. Investeerders hebben hierbij vaak de boot gemist, terwijl zij wel de propositie voorbij zagen komen. Mijn tip: ga in meer bedrijven zitten voor minder geld en werk samen met anderen. Op de een of andere manier zie ik dat nog te weinig gebeuren in Nederland en België. Door kennis te delen en samen te werken kunt u een onderneming sneller succesvol krijgen.”

  • Klik hier voor alle afleveringen van de rubriek Investeren kun je leren.
Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.

Duurzaam beleggen