Wat maakt een fonds populair? Detlef Glow van Lipper analyseert welke factoren fondsen gewild maken. Ofwel, wat drijft een belegger om een fonds wel of niet te kopen? 4 december 2017 16:10 • Door Detlef Glow Over de verkoopcijfers van fondsen wordt in Europa niet geheimzinnig gedaan. Zeker de verkopers van populaire fondsen hebben er geen enkele moeite mee om de verkoopcijfers van hun fondsen te publiceren. Wat minder duidelijk is wat de populairste fondsen zo populair maakt. Wat is de reden waarom sommige fondsen wel goed verkopen, en andere juist niet? Fondsaanbieders weten dat zelf ook vaak niet. Het verklaart waarom zij consultants raadplegen om te achterhalen wat hun fondsen aantrekkelijk maakt. Rendement Nee, rendement is zeker niet de enige reden waarom fondsen worden gekocht. Zou dat wel het geval zijn, dan zou de inflow beperkt zijn tot een handjevol fondsen, hetgeen niet het geval is. Ook voor fondsen die zwaar achterblijven, zijn kopers te vinden, zo blijkt. Rendement is natuurlijk belangrijk, maar het is slechts een stukje van de puzzel. Kosten Hoe zit het met de kosten? Door de aanhoudende discussie over de kosten van fondsen, in combinatie met de opmars van ETF's, is het aannemelijk dat de TER (totale kosten) maatgevend is om een fonds wel of niet te kopen. Fondsen met lage kosten hebben een rendementsvoordeel ten opzichte van fondsen die duurder zijn. Het is een van de belangrijkste redenen waarop ETF's zo populair zijn. Maar als het kostenaspect zo belangrijk zou zijn, dan zou al het beleggingsgeld naar de goedkoopste fondsen vloeien. Dat is niet zo. Het merendeel van de Europese beleggers gelooft nog altijd dat goede actieve managers hun benchmark kunnen verslaan en is bereid om daarvoor te betalen. Niet dat elke prijs kan worden gevraagd. Europese beleggers zijn kostenbewust. Over kosten, vast of variabel, worden veel vragen gesteld. Wat bepaalt de populariteit van fondsen dan wel? Het is, hoe kan het anders, een combinatie van factoren. Fondsen met bovengemiddelde rendementen en gematigde kosten komen al snel bovendrijven op de verschillende kooplijstjes. Maar daarnaast eisen zeker professionele beleggers nog twee zaken: fondsinformatie en service. Informatie & service Professionele beleggers willen 24 uur per dag fondsinformatie kunnen analyseren. Ook buiten 9 en 5 zijn zij actief. Dat betekent dat de aanbieder van fondsen moet beschikken over een goed werkzame webiste waar alle informatie eenvoudig te vinden is. Daarnaast, en dat is minstens zo belangrijk, moeten mogelijke vragen, die deze beleggers hebben, meteen worden beantwoord. Rendement en kosten brengen een fonds op een shortlist, maar de beslissing om een fonds daadwerkelijk te kopen hangt vervolgens af van informatie en service. Detlef Glow is hoofd research EMEA bij Lipper, een onafhankelijk fondsbeoordelaar. Glow heeft een MBA Financial Services van de University of Wales/Cardiff en een BA in Business Administration. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.