Het millennialvraagstuk Verdienen idealistische millennials een speciale benadering van vermogensbeheerders? De meningen zijn verdeeld. 17 oktober 2016 10:15 • Door IEXProfs Redactie Hoe kunnen vermogensbeheerders het beste omgaan met millennials, de jongeren die sinds 2000 volwassen worden? Dat is de vraag waar Citywire zich over buigt. Het antwoord blijkt - wie had anders verwacht? - niet eenvoudig te geven. Sommige vermogensbeheerders creëren speciaal op deze doelgroep toegesneden fondsen. Andere denken dat de groep vooralsnog niet relevant genoeg is. De Franse vermogensbeheerder Athymis Gestion heeft recent een speciaal fonds voor de doelgroep gelanceerd, het Athymis Millennial Fund. Het speelt in op de digitale revolutie, kijkt naar bedrijven met een nieuwe managementstructuur. Daarnaast heeft het fonds oog hoe bedrijven omgaan met hun omgeving. Tabak en alcohol zijn taboe. Op deze manier wordt rekening gehouden met de manier waarop millennials met hun gezondheid omgaan. Rendement op plaats 2 De beleggingskeuzes van het Franse beleggingshuis zijn ingegeven door een onderzoek onder de doelgroep waaruit blijkt dat 81% van hen geld heeft gegeven aan goede doelen. Daarnaast maakt 61% van de millennials zich zorgen over de toestand in de wereld en wil daar zelf iets aan veranderen. Idealistische motieven zouden voor de doelgroep belangrijker zijn dan het uiteindelijke rendement. Hoewel, het is helemaal niet zeker of de twee, een goed gevoel en een rendement, elkaar uitsluiten. Uit een onderzoek van Morgan Stanley blijkt dat de ‘sociaal verantwoorde’ investeringen in bijna twee derde van de afgelopen jaren een vergelijkbaar of beter rendement hebben behaald dan reguliere fondsen. Nog niet rijk genoeg Toch is het volgens sommigen nog te vroeg om aparte fondsen te creëren voor deze doelgroep. Volgens Bertrand Gacon, fondsbeheerder bij Lombard Odier, heeft het niet veel zin om nu al pijlen op millennials te gaan richten. "Ze zijn simpelweg nog niet vermogend genoeg." Aan de andere kant, ook Gacon weet dat millennials belangrijk gaan worden. Daarom is het volgens hem het slim om nu al producten ontwikkelen voor de millennials. "Ben je daarmee te laat, dan bestaat het gevaar dat vermogensbeheerders op termijn een deel van hun klanten verliezen." De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.
Impactbeleggen 24 jul “Impactbeleggen is pionieren” Als hoofd Private Markets & LDI leidt Rik Klerkx de inspanningen van Cardano om voor z’n klanten, veelal middelgrote pensioenfondsen, een positieve impact en een gezond rendement te boeken. “Hun duidelijke wens is om meer te doen met impactbeleggingen. Wij komen hen tegemoet met maatoplossingen.”
Impactbeleggen 28 jun PE en impactbeleggen vormen een goede combi Private equity heeft volgens Achmea IM veel te bieden aan beleggers die naast een mooi rendement een positieve bijdrage willen leveren aan een betere wereld.
Impactbeleggen 26 jun ”De financiële sector heeft een rol te spelen” Hadewych Kuiper van Triodos Investment Management over de betekenis en het belang van impactbeleggen. “Het is een hardnekkige mythe dat impactbeleggen ten koste zou gaan van rendement.” Dit is de eerste aflevering van een serie interviews over de zin van impactbeleggen.