Beleggingsinnovatie valt tegen, zegt AFM Zowel de consument als de beschikbare tools veranderen snel, zegt Tim Mortelmans (AFM). Maar de sector nog niet. 24 november 2015 16:26 • Door Pieter Kort Na zijn oproep vorig jaar aan de beleggingsindustrie om te komen met nieuwe, innovatieve beheers- en adviesconcepten, moet Tim Mortelmans (foto) constateren dat de oogst nog flink tegenvalt. “Het loopt nog geen storm,” zegt het hoofd toezicht van de AFM, die gisteren in het expertpanel zat tijdens een Morningstardebat over innovatie in het financiële distributielandschap. “Als je ziet wat er aan nieuwe initiatieven wordt ontplooid, valt dat nog tegen. Ik vraag me dan af wat al die partijen doen die niet aan het veranderen zijn. Want de wereld, de consument en de tooling veranderen wel. Alle concepten moeten op de schop.” Uit de sector zelf valt soms te horen dat de schroom om aan te kloppen bij de AFM ook te maken kan hebben met de AFM zelf. Andries van Luijk, directeur van Evi, het online platform van Van Lanschot, heeft de indruk dat dat wel eens het geval is. “Sommige partijen zijn misschien niet zo eager om met de AFM in dialoog te gaan, omdat ze bang zijn dat ze dan op veel meer gebieden te maken gaan krijgen met bemoeienis van de AFM.” Industrie blijft productgedreven “We zijn best normale mensen hoor,” lacht Mortelmans. “We gaan graag het gesprek aan.” Ook de vaak gehoorde klacht dat de regelgeving en de bijbehorende papierwinkel de introductie van innovatieve bedieningsconcepten nogal kunnen ontmoedigen, vindt bij Mortelmans weinig weerklank. “Als wij de indruk hebben dat de regelgeving innovatie belemmert, dan gaan we uiteraard naar Financiën om dat te bespreken,. Maar ik heb tot nu toe niet het idee dat het de regelgeving is die innovatie in de weg staat.” Een hinderpaal voor innovatie kan ook het gebrek aan gezonde businessmodellen zijn. In een post-kickbackwereld zijn veel partijen nog zoekende naar de beste manier om de klant te bedienen – en daarvoor te laten betalen. “In Nederland is de industrie nog heel productgedreven,” zegt van Luijk. “Terwijl we nu een fase ingaan waarin het belangrijk wordt om ècht inzicht te krijgen in het leven van de klant. Je zult de klant moeten engagen om te zorgen dat hij actie gaat ondernemen. Dat is de grootste uitdaging voor de toekomst.” Er zijn meerdere manieren waarop partijen proberen de klant te engagen, maar de panelleden zijn niet over alle methodes even enthousiast. “Sommige aanbieders proberen beleggen toegankelijk te maken door er een game-sausje over te gooien,” zegt Martijn Rozemuller van Think ETF’s. “Ik vraag me af of je het stressniveau daarmee niet juist onnodig hoog maakt. Je moet de stress over beleggingen juist terugbrengen tot het absolute minimum.” Beleggen of speculeren? Door die gamification kunnen klanten soms ook terecht komen bij producten die niet voor hen bedoeld zijn, zegt Rozemuller. “De kennis over producten is niet groot. Mensen kunnen het onderscheid tussen beleggen en speculeren vaak niet maken.” Dat werpt de vraag op of consumenten tegen zichzelf beschermd moeten worden en bijvoorbeeld voor bepaalde beleggingsdoelen geen toegang moeten krijgen tot bepaalde producten. Tim Mortelmans voelt er weinig voor om harde restricties op te leggen. “Consumenten hebben geen zin om beschermd te worden. Het komt neer op de vraag of je een klant in alle gangpaden wil laten winkelen of dat je bepaalde paden voor hem wil afsluiten. Wat mij betreft gaat het vooral om duidelijkheid. Je mag best speculatieve producten aanbieden, maar dan moet er wel casino op de voordeur staan. Er is op zich niets mis met producten die wat speculatiever zijn, maar het moet je wel duidelijk worden gemaakt dat dat dus niet voor pensioengeld is.” Pieter Kort is hoofdredacteur van IEX Media. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.