Handelsoorlog versterkt Chinese deflatie Het zal enorm veel moeite kosten om Chinese producten die niet meer naar de VS kunnen vanwege de handelstarieven om te leiden naar andere consumenten. In China zal dat voor nog meer deflatie zorgen, lagere marges voor bedrijven en op den duur ook minder werkgelegenheid. 8 mei 2025 08:00 • Door IEXProfs Redactie Als China zijn exportgoederen niet kwijt kan in de VS, waar moeten die goederen dan heen? Een deel zal ongetwijfeld worden verkocht in andere landen. Bedrijven zullen waarschijnlijk ook minder gaan produceren. Maar dan blijft er nog altijd een groot deel over dat zijn weg zal vinden naar de lokale Chinese markt. Economen verwachten dat dit niet zonder gevolgen zal blijven voor het prijspeil. Als het aanbod omhoog gaat bij een stagnerende vraag, drukt dat de prijzen. Goldman Sachs verwacht bijvoorbeeld dat de consumentenprijzen in 2025 helemaal niet meer zullen stijgen na een inflatie van 0,2% in 2024. Bij de groothandelsprijzen voorzien ze dalende prijzen met 1,6%, na ook al een daling van 2,2% in 2024. Overaanbod dreigt “De prijzen zullen moeten dalen voor binnenlandse en buitenlandse kopers om het overaanbod dat Amerikaanse importeurs achterlaten te helpen absorberen”, zegt Chinadeskundige Shan Hui van Goldman Sachs tegenover CNBC, die daaraan toevoegt dat de productiecapaciteit zich waarschijnlijk niet direct kan aanpassen aan de plotselinge tariefverhogingen. Consumenten en bedrijven hebben ondertussen weinig ruimte om meer uit te geven bij een economische groei die volgens Goldman terugzakt tot 4% in plaats van de doelstelling van 5%. Morgan Stanley ziet een gelijke ontwikkeling. “Wij denken dat de impact van de tarieven in het tweede kwartaal het grootst zal zijn, omdat veel exporteurs hun productie en zendingen naar de VS hebben stopgezet.” Prijzenoorlog leidt tot dalende marges “Het neveneffect is een felle prijzenoorlog tussen Chinese bedrijven”, zegt Yingke Zhou, senior China-econoom bij Barclays Bank. Belangrijke spelers op de consumentenmarkt zijn onder andere JD.com, Tencent en Douyin, de zusterapp van TikTok in China. De vice-minister van handel, Sheng Qiuping, beschreef vorige maand in een verklaring China’s enorme binnenlandse markt als een cruciale buffer voor exporteurs bij het doorstaan van externe schokken en drong er op aan de binnenlandse consumptie te stimuleren met hulp van detailhandelsbedrijven. JD.com heeft bijvoorbeeld 200 miljard yuan (28 miljard dollar) toegezegd om exporteurs te helpen en heeft op zijn platform een speciale sectie opgezet voor goederen die oorspronkelijk bedoeld waren voor kopers in de VS, met kortingen tot 55%. Extra druk op Chinese arbeidsmarkt Een toestroom van afgeprijsde goederen die bedoeld zijn voor de Amerikaanse markt zou ook de winstgevendheid van bedrijven aantasten, wat weer negatieve gevolgen kan hebben voor de werkgelegenheid, zegt Zhou. Amerikanen betalen immers veel hogere prijzen dan Chinezen. Onzekere vooruitzichten op werk en zorgen over inkomensstabiliteit hebben al bijgedragen aan een zwakke consumentenvraag. Goldman Sachs schat dat 16 miljoen banen - meer dan 2% van de Chinese beroepsbevolking - betrokken is bij de productie van goederen die naar de VS gaan. Dat zijn dus allemaal banen die op de tocht staan. Handelsoorlog komt slecht uit Donald Trump heeft de tarieven op geïmporteerde Chinese goederen vorige maand verhoogd tot 145%, het hoogste niveau in een eeuw. Dat heeft Peking aangezet tot vergelding met extra heffingen van 125%. Volgens beide landen is er wel de wil om te praten over een oplossing, maar een compromis lijkt nog ver weg. De hoge Amerikaanse importtarieven in combinatie met de problemen in de vastgoedsector betekenen volgens Ting Lu van Nomura dat "de economie twee grote tegenslagen tegelijk te verwerken krijgt, wat leidt tot een erger dan verwachte vraagschok." De overheid zou de vraag kunnen prikkelen met extra stimuleringsmaatregelen, maar de algemene verwachting is dat Peking zal wachten op concrete tekenen van economische verzwakking voordat ze in actie komen. Lees ook: Innovatie en overheidshulp houden Chinese economie overeind De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Assetallocatie 22 mei KKR is positiever dan een paar maanden geleden KKR heeft de groeiverwachtingen voor de VS, Europa en China verhoogd op basis van lager dan verwachte handelstarieven. De trend bij internationale beleggers om meer assets buiten de VS te kopen gaat gewoon door. KKR ziet de beste beleggingskansen in Japan, India en Duitsland.
Assetallocatie 19 mei JP Morgan is voorzichtig positief JP Morgan AM ziet in de rally van de laatste weken geen reden tot winstnemen. Overheden hebben voldoende speelruimte om de economie te pushen en de negatieve effecten van importtarieven te compenseren. Beleggers doen er wel verstandig aan optimaal te spreiding en in hun portefeuille voor wat inflatiebescherming te zorgen.
Assetallocatie 18 mei "Aandelenmarkt oogt na recent herstel oververhit" De winstverwachtingen voor Amerikaanse bedrijven zijn te rooskleurig en ook de Europese aandelenmarkten vertonen tekenen van oververhitting, aldus CIO Vincenzo Vedda van vermogensbeheerder DWS. Het aandelenadvies gaat daardoor omlaag. "Een langdurige correctie in de loop van dit jaar is allesbehalve uitgesloten."
Assetallocatie 14 mei Cyclische rugwind ondersteunt private markten CIO Nils Rode van Schroders Capital deelt zijn inzichten over huidige stand van zaken in de private markten. "Cyclische rugwind stemt optimistisch te midden van onzekerheid." Lees zijn analyse.
Assetallocatie 06 mei Juist nu zijn obligaties onmisbaar In de huidige onzekere marktomstandigheden zijn beleggingen in obligaties onontbeerlijk, zegt Sara Devereux, wereldwijd hoofd van Vanguard Fixed Income Group. Mocht het tot een recessie komen, dan zou dat volgens haar wel eens kunnen leiden tot een obligatierally.
Assetallocatie 05 mei "Een nieuw tijdperk breekt aan" Emiel van den Heiligenberg van L&G koopt vooralsnog de dips. Bij een full blown Amerikaanse recessie zal hij deze aanpak herzien. Lees zijn marktanalyse.