Hoeveel regels wilt u hebben? Er staan in Europa elf nieuwe regelgevingpakketten voor de deur. Dr. Hoe beantwoordt de meest prangende vragen. 24 juli 2012 11:25 • Door Dr. Hoe Regelgeving I Kunt u iets meer uitleggen over Ucits-regels en hoe dat zit met non-ucits fondsen? De dokter antwoordt...Ucits V komt eraan, logischerwijs de opvolger van IV. Ucits staat voor Undertakings for Collective Investments in Transferable Securities. Voordat ik specifiek inga op de nieuwe regels die erbij komen met nummer vijf, eerst nog in het algemeen over Ucits. Ucits refereert aan een richtlijn van de Europese Unie (EU) die vaststelt waaraan een in de EU gevestigd fonds moet voldoen om verkocht te mogen worden in alle EU-landen. De richtlijn heeft als doel beleggingsrichtlijnen in Europa te vereenvoudigen en beleggers meer bescherming te bieden. De regelgeving voor beleggingsinstellingen met een Europees paspoort is met versie IV op een aantal punten aangepast, aldus de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bij implementatie van de wet op 1 juli 2011. “De vierde versie van het regelpakket richt zich op fiscale zaken, maakt grensoverschrijdend verkeer en fusies gemakkelijker en is er om consumenten beter te informeren.” En te beschermen, kunnen we daaraan toevoegen. Overigens, uit onderzoek van KPMG blijkt dat 13 van de 27 Europese lidstaten nog niet aan hun verplichtingen hebben voldaan. Hierdoor is er sprake van ongelijkheid tussen beleggers in verschillende landen en fiscale discriminatie tussen de lidstaten. Eenvoudig is het dus niet, zo’n Europees paspoort voor beleggingsinstellingen. Een eerste versie met voorstellen voor Ucits V wordt voor de zomer van 2012 nog verwacht als onderdeel van een beleggersbeschermingpakket van de Europese Commissie. Nadruk zal liggen op beloning van fondsmanagers en harmonisatie van sanctieafspraken. De AIFM (Alternative Investment Fund Managers) Directive, vorig jaar ingevoerd in Europa, zal de basis vormen voor een review van de ‘oude’ Ucits-regels. Dat is een Europees raamwerk (of paspoort) voor non- ucitsfondsen op het gebied van vergunningen en toezicht, transparantie en operationele zaken. De regels zijn per juni 2011 officieel in werking getreden en momenteel worden de aanvullingen van de Europese toezichthouder ESMA in de regels verwerkt (level 2-maatregelen). In Nederland zullen vanaf juli 2013 tot nu toe nog niet gereguleerde non-ucitsfondsen onder toezicht komen van de AIFM Directive. Uit de definitie van de AFM: “Met non-ucits fondsen worden alternatieve beleggingsfondsen als hedgefunds, private equity fondsen, vastgoed- en overige non-retail fondsen bedoeld. Voor beheerders van kleinere beleggingsinstellingen bestaat een verlicht regime.” Anders gezegd krijgen alle overige fondsen ook een paspoort waarmee zij eenvoudiger in de hele Europese Unie kunnen opereren, maar dan vallen ze per volgend jaar wel onder toezicht. Regelgeving II Wat zijn de gevolgen van Mifid II, bijvoorbeeld bij provisies? De dokter antwoordt...Mifid II is al ingevoerd, eind 2011 en is de herziene versie van I uit 2007. Mifid staat voor Markets in Financial Instruments Directive en deze Europese Richtlijn is in Nederland geïmplementeerd in de Wet op het financieel toezicht (Wft). Mifid omvat gedragsregels voor het verlenen van beleggingsdiensten door beleggingsondernemingen. De belangrijkste herzieningen: provisieverbod waarbij de kickback verdwijnt. Een provisie is onder Mifid II alleen toegestaan als: deze door of aan de klant wordt verschaft. als de provisie noodzakelijk is voor het verlenen van de dienst Wordt de provisie door of aan een derde verschaft (kickback), dan mag dit alleen als de klant hierover wordt geïnformeerd en de provisie de kwaliteit van dienstverlening ten goede komt en geen afbreuk doet aan de verplichting om in het belang van de klant te handelen. Onder Mifid II zullen meer financiële instellingen aan deze regels moeten voldoen. Bovendien wordt het aantal uitzonderingen beperkt. De zorg- en informatieplicht wordt opgeschroefd: De ken-uw-klant-toets wordt strenge. Er worden nieuwe informatieverplichtingen opgenomen. Derivaten die voorheen over-the-counter (OTC) werden verhandeld, moeten nu verplicht verhandeld worden op de beurs. Telefoongesprekken in dealingrooms worden al opgenomen, maar nu moet alle telefonische en elektronische communicatie over klantorders verplicht drie jaar worden bewaard. Ook e-mails en chats. Dit als hulpmiddel bij toezicht (en ter voorkoming van marktmisbruik et cetera) en geschillen met klanten. In dit kader is het ook aardig even naar zo’n andere hippe Europese afkorting te kijken, Prips – packaged retail investment products – vergelijkbaar met producten die in Nederland onder de Wft-categorie ‘complexe producten’ vallen. Denk aan beleggingsverzekeringen en bankspaarhypotheken. De Europese Commissie kondigde in 2009 aan een consistent en cross-sectoraal regelgevingkader voor deze producten te willen ontwikkelen, zodat de consument zich bij aanschaf een goed beeld kan vormen van het product, de kosten en de risico’s. Centraal staat hoe financiële instellingen moeten omgaan met belonings- en kostentransparantie. Er zal waarschijnlijk geen aparte richtlijn komen voor Prips, maar het is de bedoeling dat door aanpassing van de bestaande richtlijnen zoals MiFID, Ucits en de Richtlijn Verzekeringsbemiddeling dezelfde gedragsregels voor verschillende soorten Prips vast te stellen, aldus de advocaten van De Brauw in hun rapport. Een van de onderwerpen die voor de verschillende soorten Prips geregeld zal worden is de regulering van provisie die wordt betaald door aanbieders aan tussenpersonen. Regelgeving III Ucits, Mifid, Prips… Zijn we in Europa niet heel erg doorgeschoten met al die regels? De dokter antwoordt...We hebben in Europa inmiddels elf regelgevingpakketten, dankzij al die plannen van de G20. De Amerikanen kunnen het af met twee regels. Maar die twee regels zijn wel heel erg streng en hebben effect ook op Europa en vooral op Europese vermogensbeheerders die zaken willen doen in de Verenigde Staten. Pas op als u Amerikaanse klanten hebt (of wilt hebben). Op 21 juli 2010 werd de Dodd-Frank Act aangenomen. De Dodd-Frank Act geeft een raamwerk voor de Securities Exchange Commission (SEC) om regels te implementeren om de financiële stabiliteit in de Verenigde Staten te beschermen. Vooral de regels voor beleggingsadvies van buitenlandse partijen worden veel strenger, haast onmogelijk om aan te voldoen zonder te maken te krijgen met nog meer regels. Vermogensbeheerders die nu als Investment Advisor aangemerkt worden, moeten bijvoorbeeld een SEC-registratie aanvragen als zij niet aan de volgende regels voldoen: De vermogensbeheerder mag geen place of business in de Verenigde Staten hebben. De vermogensbeheerder mag niet meer dan vijftien klanten hebben uit de Verenigde Staten die investeren in de door de vermogensbeheerder beheerde fondsen. De vermogensbeheerder mag niet meer dan 25 miljoen dollar aan beheerd vermogen hebben van Amerikaanse klanten. De vermogensbeheerder mag zich niet aan het publiek in de Verenigde Staten voordoen als een Investment Advisor. Heeft u Amerikaanse klanten? Dan moet u ze binnenkort aangeven aan de Amerikaanse belastingdienst IRS. Vooral de omgekeerde bewijslast is lastig voor alle financials buiten de Verenigde Staten. Vooral de omgekeerde bewijslast is lastig. Per 1 januari 2013 moeten alle financiële instellingen wereldwijd informatie over Amerikaanse klanten doorgeven aan de IRS. Amerika eist inzicht in de tegoeden van alle Amerikanen om belastingfraude tegen te gaan. De Verenigde Staten gaat ervan uit dat elke financiële instelling wel Amerikanen als klant heeft, tenzij de instelling kan aantonen dat dit niet het geval is. Wie niet meewerkt, krijgt een boete. Het is maar dat u het weet. Dr. Hoe is het pseudoniem van de experts uit het columnistengilde en de redactie van IEXProfs. Stuur hier uw vraag of reactie aan Dr. Hoe. Deel via:
Assetallocatie 22 apr Janus Henderson kiest voor cyclisch Europa Janus Henderson Investors kiest voor smallcaps en Europese aandelen. Volgens de Brits-Amerikaanse vermogensbeheerder houden beleggers te weinig rekening met een groeivertraging in de VS veroorzaakt door een langer hoog blijvende rente.
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.