Werknemers worden te weinig gewaardeerd Bedrijven die hun werknemers waarderen, genereren volgens financieel blogger Joachim Klement de meeste aandeelhouderswaarde. Helaas blijkt de realiteit anders. Werknemers zijn eerder een vervelende kostenpost dan de winstgevende factor. 5 augustus 2024 08:00 • Door IEXProfs Redactie Als de arbeidsmarkt krap is, zijn bedrijven nog aardig voor hun werknemers, maar zodra het iets minder gaat, verdwijnt die liefde als sneeuw voor de zon. Dan zijn werknemers vervangbaar en draait alles alleen nog om de klant. Dat schrijft Joachim Klement in zijn laatste blog met de provocerende titel Businesses don’t care about their employees. Belang werknemer wordt onderschat Klement is hier geërgd over omdat goede werknemers bijna altijd de basis voor succes zijn. Dat geldt helemaal in kennisindustrieën, waar de kwaliteit van producten en diensten wordt bepaald door het vakmanschap van de mensen die ze ontwikkelen en verkopen. Klement geeft het voorbeeld van Apple en Singapore Airlines, twee kwalitatieve topbedrijven die zonder hun uitstekende werknemers nooit zulke goede producten en dienstverlening zouden kunnen bieden. “Provocerend zou je kunnen zeggen dat als je een bedrijf hebt met geweldige werknemers, dan hoef je je geen zorgen te maken over je klanten. Die komen vanzelf naar je toe en blijven trouw.” Onderzoek bewijst het Dat de realiteit een andere is, blijkt uit de presentatie van bedrijfsresultaten. Onderzoek uit de VS wijst uit dat tussen 2010 en 2021 bij 6000 bedrijfspresentaties consumenten zes tot tien keer vaker aan bod kwamen dan werknemers. Als er nog wat dieper in de cijfers wordt gedoken, blijkt er bovendien een verschil te zijn tussen de analyse van bedrijven als het goed gaat en slecht. Als er een mooie groei van de omzet te vermelden is en de winsten stijgen dan worden werknemers ongeveer 10% minder vaak genoemd als oorzaak dan klanten. Als het daarentegen slecht gaat en een bedrijf belandt in de rode cijfers dan draait dit beeld om en worden werknemers vaak als schuldigen aangewezen. “Vooral in de pandemiejaren 2020 en 2021 was dat goed te zien”, zegt Klement. “De analyse van bedrijfsresultaten laat duidelijk zien dat het management meestal niet praat over werknemers als bron van groei of als aanwinst voor het bedrijf. Maar ze hebben het wel vaak over werknemers als reden voor risico's die beperkt moeten worden. Een nadere analyse toont verder aan dat leidinggevenden de neiging hebben om hun werknemers te loven als de arbeidsmarkt krap is en ze het moeilijk hebben om gekwalificeerde werknemers te vinden. Wanneer de arbeidsmarkt daarentegen normaal is of de economie in een recessie zit, dan malen werkgevers niet om hun werknemers. Ze gaan er vanuit dat als een goede werknemer vertrekt, ze er een net zo goede voor in de plaats kunnen halen.” Kortzichtig Klement concludeert dat bedrijven veelal kortzichtig zijn. “Voor het succes van een bedrijf op de lange termijn zijn werknemers minstens zo belangrijk als de klanten, zo niet belangrijker. Dus tegen bestuurders zeg ik dit: "Stop met zeuren dat werknemers je grootste troef zijn, terwijl je niets doet om dit waar te maken. Daden zeggen meer dan woorden.” Klement ziet ook een belangrijke les voor beleggers. Bedrijven die hun werknemers goed behandelen (in goede en in slechte tijden), leveren op de lange termijn de gemiddeld hoogste rendementen op. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
ESG 10 jul "Er vindt een filosofische transitie plaats bij biodiversiteitbeleggen" Dat stelt Jeroen Bos, hoofd aandelen bij vermogensbeheerder AXA Investment Managers.
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.