De Europese Magnificent Seven De Magnificent Seven zijn buitengewoon succesvolle beursfondsen uit de VS. Wat vaak vergeten wordt is dat Europa ook zijn supersterren heeft. De zeven Eurostars flonkeren volgens Aegon AM bijna net zo helder als hun Amerikaanse collega's. 12 juli 2024 08:00 • Door IEXProfs Redactie Misschien heeft het met de media te maken die meer gefocust zijn op Amerikaanse aandelen dan aandelen uit andere delen van de wereld, misschien ook met hun enorme beursomvang of impact op het economisch systeem. Feit is dat bijna iedereen de Magnificent Seven kent - Apple, Amazon, Alphabet, Meta, Microsoft, Tesla en Nvidia - terwijl Europese aandelen vaak een ondergeschoven kindje zijn. Toch heeft Europa ook zijn beurstoppers die het in veel opzichten zelfs nog beter doen dan de Amerikaanse hoogvliegers en bovendien meer diversificatie bieden voor beleggers omdat het niet alleen maar technologiebedrijven zijn. Dat is de boodschap van portefeuillemanagers Jordy Hermanns en Jacob Vijverberg van Aegon AM in het rapport The Eurostars: Europe's Magnificent Seven. Wie zijn de Eurostars? Bij de Eurostars gaat het net als in de VS om zeven bedrijven met exceptionele beursprestaties. Daaronder bevinden zich twee Nederlandse bedrijven ASML en Adyen. De anderen zijn Novo Nordisk (farmacie, Denemarken), Ferrari (sportauto’s, Italië), Schneider Electric (industrie, Frankrijk) en LVMH en Hermes (luxegoederen, Frankrijk). Deze 7 bedrijven hebben tussen 2020 en 30 juni 2024 een totaalrendement behaald van 224% . Dat komt neer op gemiddeld 30% per jaar. Dat is bijna gelijk aan de Mag-7 die uitkwamen op 227%. De Eurostars hadden bovendien als extra voordeel dat ze minder volatiel waren dan de Mag-7, 23% tegenover 30%. Dat blijkt ook uit een vergelijk van de jaren met uitschieters. De Mag-7 hadden hun beste jaar in 2023 met een rendement van 79%, de Eurostars kwamen niet verder dan 58% in 2021. Het grootste verlies voor de Eurostars bleef echter beperkt tot 7% in 2022, veel minder dan de 40% voor de Mag-7 in hetzelfde jaar. Een bonte club Een ander groot voordeel van de Eurostars is hun diverse karakter, waardoor ze automatisch een meer gespreide portefeuille opleveren dan de tech-heavy Mag-7. Met LVMH en Hermes zitten er twee Franse luxe- en modeconcerns in. Ferrari verkoopt hele dure Italiaanse sportwagens. Adyen is een Amsterdamse fintech gespecialiseerd in de afhandeling van online-betalingen. ASML maakt machines die onontbeerlijk zijn voor de halfgeleiderindustrie. Schneider Electric richt zich onder andere op de automatisering van industriële processen en (groen) energiemanagement en Novo Nordisk maakt insuline en boekt de laatste jaren grote successen met zijn vermageringsmedicijnen. Net als de Mag-7 profiteren ze allemaal van bepaalde trends. Luxewaren en dure auto’s laten zich bijvoorbeeld steeds beter verkopen in voorheen arme bevolkingsrijke landen zoals India en China, die een steeds grotere middenklasse krijgen. Adyen en ASML profiteren van dezelfde digitaliseringstrend als de Mag-7, Schneider Electric spoelt garen bij de groene energietransitie en Novo Nordisk speelt in op de behoefte om er steeds gezonder en knapper uit te zien, ook bij hoge leeftijd. Beursomvang Een probleem van de Eurostars is dat ze vrij random gekozen zijn, maar dat geldt min of meer ook voor de Mag-7. Volgens Aegon AM zouden er ook andere bedrijven in kunnen worden opgenomen zoals het Britse ARM of Spotify. Het grootste verschil met de Mag-7 is de marktwaarde. De Magnificent Seven zijn samen bijna 16 biljoen dollar waard, terwijl de Eurostars blijven steken op een bedrag onder 2 biljoen dollar. Er is ook geen enkele Eurostar met een beurswaarde van boven de 1 biljoen dollar, terwijl de Mag-7 er zes heeft. Alleen Tesla haalt dat niveau niet. De Eurostars zijn bovendien niet per definitie de meest waardevolle Europese bedrijven, hoewel ASML, Novo Nordisk en LVMH wel in de top-3 staan. En tenslotte zijn de Mag-7 winstgevender met 930 miljard dollar dan de Eurostars met 140 miljard. Qua waarderingen ontlopen de twee elkaar niet zoveel: De Mag-7 hebben een gewogen k/w van 46, tegenover 45 voor de Eurostars. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Opinie 22 okt Financiële sector is het probleem én de oplossing voor de natuur Volgens Hadewych Kuiper van Triodos IM kan de klimaatcrisis alleen worden gekeerd als we de natuur weten te herstellen. Daarvoor is de financiële sector dringend nodig. Winstgevende duurzame projecten liggen voor het oprapen.
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.