Nieuws

Early movers zijn de winnaar van de klimaatcrisis

Schroders voorspelt dat er de komende jaren grote rendementsverschillen zullen ontstaan tussen bedrijven die de klimaatcrisis wel serieus nemen en bedrijven die er met de pet naar gooien.

Technologische veranderingen kunnen een enorme impact hebben. Denk aan het internet, de elektrische auto, of in een ver verleden de eerste stoommachines en vliegtuigen.

Bij al die veranderingen zijn er altijd early movers en bedrijven die heel traag reageren. Beide opties hebben zo hun voor- en nadelen. Een early mover heeft het nadeel dat er nog veel moet worden uitgezocht, alles is nieuw, de technologie is nog niet helemaal rijp.

Daar staat tegenover dat de vroege vogel de markt kan veroveren en technologie kan ontwikkelen zonder veel last te hebben van concurrentie. Het is maar de vraag of de laatkomers dat dan nog kunnen inhalen.

Klimaat

Volgens de Britse vermogensbeheerder Schroders Asset Management speelt precies dit bij bedrijven die de klimaatproblematiek niet serieus nemen. Bij energieproducenten zijn er nu al grote verschillen tussen de early movers en laatkomers, maar andere sectoren zullen volgen, de meest energie-intensieve als eerste.

Emissierechten

Een belangrijke rol hierbij spelen de CO2-emissierechten. Tot een paar jaar geleden was het nog vrij goedkoop om deze rechten te kopen. Het principe van 'de vervuiler betaal' gold slechts in beperkte mate.

Maar Schroders ziet dit de laatste paar jaar snel veranderen. Het beste voorbeeld is Europa waar het EU Emissions Trading Scheme (ETS) de laatste jaren steeds meer vaart heeft opgenomen.

"In vergelijking met 2018 is de CO2-prijs zelfs meer dan verviervoudigd"

In 2020 - aan het begin van de coronacrisis - daalde de emissieprijs nog even kort, maar daarna ging het als een pijl omhoog. Met ongeveer 80 euro per ton ligt de prijs nu ongeveer twee keer zo hoog dan vlak voor de coronacrisis. In vergelijking met 2018 is de prijs zelfs meer dan verviervoudigd.

Orsted

Welke beursfondsen hebben daarvan geprofiteerd? Dat zijn bedrijven als Orsted en Verbund, twee energiebedrijven die al heel vroeg hebben geïnvesteerd in groene energie. De koersverschillen met laatkomers als E.on en SSE zijn enorm, maar ook puur bedrijfseconomisch doen Orsted en Verbund het beter.

Schroders denkt dat het Europese ETS-handelssysteem een voorbode is van wat er in andere landen staat te gebeuren. China, Canada en de VS zijn bijvoorbeeld alle drie bezig met een vergelijkbaar systeem voor emissierechten.

Europa staat bovendien ook niet stil. Het ETS-handelssysteem bereikt nu nog niet alle sectoren, maar de EU heeft aangekondigd dat dit gaat veranderen. Zo zal het systeem worden uitgebreid naar onder andere de scheepvaart, wegtransport en commercieel vastgoed. Dat zal de vraag naar emissierechten verhogen en daarmee ook de prijs.

Bomen planten?

Die prijsstijging kan volgens Schroder nog extra snel gaan omdat het lastiger en duurder wordt om mee te doen aan compensatieprojecten.

Tot dusver is het zo dat bedrijven kunnen kiezen om in plaats van zelf minder uit te stoten, op zoek te gaan naar compensatie voor hun CO2-uitstoot. Het meest voor de hand liggend is door middel van de aanplant van heel veel bomen.

Het probleem is alleen dat het aantal geschikte bosbouwprojecten zo langzamerhand begint op te drogen. Er is bovendien nogal wat kritiek op dit soort projecten.

De kans is daarom groot dat deze manier van het verkleinen van de uitstoot de komende jaren opdroogt, wat nog meer bedrijven dwingt emissierechten te kopen of te investeren in energiebesparende maatregelen.

Schroders voorspelt dat bedrijven die te laat zijn dat gaan voelen in hun portemonnee en op de beurs.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Assetallocatie