Nieuws

Pas op voor narcistische CEO's

De M&A-markt beleeft hoogtijdagen. Des te meer reden om de ogen open te houden voor narcistische CEO's die willen glanzen middels het plegen van grote overnames.

De overnamemarkt draait dit jaar op volle toeren. In de eerste acht maanden van 2021 werden er volgens dataprovider Refinitiv voor 3,6 biljoen dollar aan M&A-deals afgesloten. Dat is het dubbele van 2020 en 22% meer dan in het recordjaar 2007. 

De overnames worden ook steeds groter. Vooral de technologiesector springt eruit met een totale M&A-som van 878 miljard tot en met september. De grens van 1 biljoen dollar wordt in 2021 hoogstwaarschijnlijk overtroffen.

Enkele voorbeelden van grote tech-deals zijn: Nvidia dat 40 miljard dollar betaalt voor het Britse ARM Holdings, chipproducent AMD die 35 miljard biedt voor Xilinx, en Salesforce dat Slack heeft gekocht voor 28 miljard.

CEO's die het hoog in de bol hebben

Veel van die overnames zijn ongetwijfeld zinvol en bieden meerwaarde voor de aandeelhouders omdat er bijvoorbeeld schaalvoordelen worden gerealiseerd. Toch maakt Joachim Klement, financieel analist van Liberum Capital, zich ernstige zorgen.

Hij wijst op het gevaar van narcistische CEO’s die in hun overmoed belachelijke prijzen betalen voor overnames, vaak alleen maar bedoeld om de concurrent naar de kroon te steken.

CEO’s zijn volgens Klement sowieso niet de meest bescheiden types. Ze hebben een groot ego, wat ook nodig is voor de baan. Maar het kan te ver gaan. Er kan een soort momentum ontstaan waarbij de ene CEO ziet dat een andere CEO een overname doet, waarbij de eerste reflex is om die overname te toppen.

In de schijnwerpers

“Overnames zijn gebeurtenissen die vaak veel media-aandacht trekken. Dat maakt de verleiding voor sommige CEO’s nog groter om hun concurrenten te willen overtreffen,” aldus Klement. “In plaats van kleinere bedrijven over te nemen - die wellicht beter passen en gemakkelijker te integreren zijn - gaan ze voor hele grote fusies en overnames.” 

Ook die grote overnames gaan soms goed, maar de risico’s zijn groot. Klement: “Meestal als een CEO een hoop geld ter beschikking heeft voor M&A, dan is het alsof je een alcoholist een vat bier geeft. Dat loopt slecht af.”

Aangezien mislukte megaovernames een ramp betekenen voor de aandeelhouders is het voor beleggers zaak de meest narcistische CEO’s te vinden en te mijden. Daar zijn methoden voor.

Wetenschappelijk onderzoek

Klement wijst op een onderzoek van Tom Aabo van de Universiteit van Aarhus (Denemarken). Die heeft in de paper Watch Me Go Big: CEO Narcissism and Corporate Acquisitions 751 overnames in het Verenigd Koninkrijk onderzocht tussen 2007 en 2016.

De meer bescheiden CEO’s deden gedurende deze periode gemiddeld drie overnames met een doorsneewaarde van 57 miljoen pond. De durfallen gingen daarentegen voor slechts één overname van ongeveer 351 miljoen pond.

Maar helaas, de stoere CEO’s werden op de beurs niet beloond voor hun moed. Op de eerste dag van aankondiging van de overname steeg de koers weliswaar licht, maar veel minder dan bij kleinere overnames.

Kenmerken van een narcist

Aabo zocht ook naar overeenkomsten in het karakter van CEO’s. Hij deed dat door te luisteren naar conference calls. Narcistische CEO’s bleken vaker woorden als “ik” en “mijn” te gebruiken in plaats van anderen in het zonnetje te zetten.

Conclusie: hoe meer een CEO in de ik-vorm spreekt, des te groter is de kans op grote, domme overnames die leiden tot een afname van aandeelhouderswaarde.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Online magazine ETF's