Nieuws

Rijkere consument is een feest voor Gucci & Co

De gemiddelde burger in de VS, Europa en Azië is de coronapandemie rijker uitgekomen. Volgens Capital Group is dat voor producenten van luxegoederen meer dan ideaal.

De sterren staan goed voor producenten van luxegoederen. Modemerken als Gucci, Louis Vuitton en Hermès hadden het in 2020 zeker niet makkelijk, maar nu de economie weer aantrekt en mensen met volle zakken de straat opgaan, kan het feest beginnen. Alle reden voor het Capital Group New Perspective Fund om een flink deel van de portefeuille vrij te maken voor dit deel van de markt.

Enkele van de favoriete beursfondsen van Capital Group zijn Kering (o.a. Gucci, Yves Saint Laurent en Bottega Veneta), LVMH (o.a. Christian Dior, Louis Vuitton, Tag Heuer en Dom Pérignon) en Hermès.

Naar de toerist toe

Een van de grote nadelen in 2020 was uiteraard dat er weinig buitenlandse toeristen waren in klassieke winkelsteden als Parijs en Milaan. Maar volgens Capital Group zijn sommige bedrijven daar goed mee omgesprongen door de klant op te zoeken, in plaats van te wachten tot deze naar hun toekwam.

Een voorbeeld: “Toen Hermès in april zijn winkel in het Chinese Kanton heropende na maanden van lockdown, vloog de omzet op de eerste dag naar een record van 2,7 miljoen dollar”, vertelt econoom Darrell Spence. China geeft volgens hem een goede indicatie over waar het heengaat. “Consumenten die vroeger gingen shoppen in Parijs of Milaan, doen dat nou in de high-end winkelstraten van Peking of Sjanghai.”

Overheidssteun

Dat 2020 niet makkelijk was, blijkt uit een onderzoek van Bain & Company. Daarin staat dat de luxegoederenmarkt ongeveer 23% van zijn omzet heeft verloren. Hetzelfde onderzoek voorspelt echter ook dat er een sterk herstel aankomt, dat makkelijk drie jaar kan aanhouden.

Dat heeft vooral te maken met het feit dat mensen relatief rijk de crisis uit zijn gekomen. De overheidssteun in Europa en de VS was enorm, waardoor de lonen vrij stabiel zijn gebleven. Aangezien er niet veel kon worden uitgegeven, stegen de spaartegoeden explosief.

Wat heeft dat opgeleverd? Consumenten bij wie het geld in de zakken brandt.

Multinational met breed assortiment

Bij de selectie van luxe-bedrijven kijkt Capital Group naar een aantal factoren. Het moeten multinationals zijn met een of meerdere sterke merken en een strategie gericht op lange-termijngroei. De inkomsten moeten bovendien niet te eenzijdig zijn, dus liever een paar modemerken in plaats van een, en niet alleen tassen en horloges, maar ook parfum, kleding en champagne.

Bedrijven die hieraan voldoen zijn volgens analist Frank Beaudry beter bestand tegen veranderingen in de maatschappij, zoals de trend naar meer thuiswerken en  reizen in het premiesegment. Beaudry ziet de kloof tussen sterke en zwakke merken de laatste jaren groter worden. Hij vergelijkt het met een vliegwiel. Als een sterk merk een zeker momentum heeft opgebouwd, blijft het aan kracht winnen.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

China; opnieuw lieveling van beleggers?