Vliegtuigbouwers opmerkelijk veerkrachtig Hoewel 2020 voor de luchtvaartsector een bijzonder pijnlijke ervaring was, hebben vliegtuigbouwers de schade weten te beperken. Hun vooruitzichten zijn volgens Capital Group meer dan prima. Laat de seatbelts maar zitten. 28 april 2021 14:00 • Door IEXProfs Redactie Luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigbouwers hebben de covidcrisis heel verschillend beleefd. Hoe veerkrachtig de vliegtuigbouwindustrie tegenwoordig is, blijkt volgens Capital Group wel uit een vergelijking met een een andere mindere periode 20 jaar geleden. “In het midden van de jaren negentig en het begin van de jaren 2000 daalden de productiecijfers met 40% tot 50% terwijl de reisvolumes met slechts 2% tot 3% daalden. Vorig jaar echter, toen het aantal vluchten met maar liefst 65% naar beneden ging, daalden de productiecijfers in de sector met 'slechts' 30% tot 40%. Een groot deel daarvan was bovendien te wijten aan de veiligheidsproblemen met de 737 MAX en niet zozeer aan COVID-19”, zo schrijft Todd Saligman in de publicatie The aviation industry: Five reasons for resilience. Klik op de afbeelding voor een grote versie De analist van Capital Group geeft vijf redenen aan waarom de vliegtuigbouw sinds 2000 veel stabieler is geworden, en waarom de sector er op lange termijn aantrekkelijk uitziet. 1. Meer gediversifieerde vraag In het verleden volgden de vliegtuigleveringen de groei van de sector. Tegenwoordig is de vraag gelijkmatiger verdeeld: ongeveer 60% van de nieuwe vliegtuigen is bestemd voor de groei van de vloot en 40% voor de vervanging van oudere vliegtuigen. De vervangingsvraag is minder cyclisch dan de groeivraag. Bovendien hing het welvaren van de sector vroeger veel meer af van het lot van de luchtvaartmaatschappijen in de VS en tot op zekere hoogte in Europa. Tegenwoordig is de luchtvaart een wereldwijde sector die minder bepaald wordt door een bepaalde regio, wat ook voor meer stabiliteit zorgt. 2. Robuuste orderportefeuilles De vliegtuigbouw is in wezen een mondiaal duopolie van Airbus (zie foto) en Boeing. Voor de crisis was de structurele vliegtuigvraag op lange termijn zo groot dat hun orderportefeuilles overvol zaten. Ook al hebben Boeing en Airbus een aanzienlijk aantal orders niet uitgevoerd vanwege COVID-19, toch is er nog steeds een grote vraag naar vliegtuigen. De omvang en de robuustheid van de orderboekjes zorgen voor stabiliteit en voorspelbaarheid van de inkomsten. 3. Betere productieplanning Een ander verschil tussen vandaag en 20 tot 30 jaar geleden is dat de productie nu voorzichtiger wordt gepland. Vroeger werd de productie zeer snel opgevoerd als een reactie op orders. In de afgelopen tien jaar zijn Boeing en Airbus gedisciplineerd geweest en hebben ze hun productie maar geleidelijk opgevoerd om een overaanbod te vermijden, hetgeen de cycliciteit helpt verminderen. Klik op de afbeelding voor een grote versie 4. Minder technologische ontwikkeling Zowel Boeing als Airbus hebben in de afgelopen 10 tot 15 jaar miljarden dollars uitgegeven aan de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen. Ontwikkelingsprojecten zijn duur en houden een zeker risico in. Dergelijke projecten duren ook lang, dus als er plannen waren om vóór 2030 nieuwe modellen te lanceren, zouden die al uitgevoerd moeten worden. De komende 10 jaar zullen er dus veel minder nieuwe vliegtuigen worden ontwikkeld, wat de marges en het rendement ten goede komt. 5. Efficiëntiewinsten ondersteunen vervangingsvraag De vraag naar vliegtuigen van de nieuwe generatie heeft ervoor gezorgd dat relatief weinig orders werden ingetrokken. Vorig jaar werden wereldwijd iets meer dan 1.500 orders afbesteld, wat neerkomt op ongeveer 10% van het totale orderboek. De meeste annuleringen betroffen Boeing-vliegtuigen en werden waarschijnlijk veroorzaakt door de veiligheidsproblemen met de 737 MAX. Het aantal annuleringen bij Airbus was minimaal. Klik op de afbeelding voor een grote versie De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Opinie 18 apr Yes! Wereldwijde groei versnelt In 2023 presteerde de Amerikaanse economie beter dan de meeste andere regio's in de wereld. Ook in 2024 gaat het de VS voor de wind, waarbij Grace Peters van J.P. Morgan Private Bank verwacht dat de economische groei in de rest van de wereld nu ook in een hogere versnelling gaat.
Assetallocatie 18 apr Van Lanschot Kempen koopt niet langer Japanse aandelen Van Lanschot Kempen is afgestapt van zijn overwogen-positie in Japanse aandelen. De bedrijfswinsten ontwikkelen zich nog steeds goed, maar de waarderingen beginnen flink op te lopen.
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.
Assetallocatie 11 apr Schroders kijkt met 3D-bril naar de toekomst De drie D's, decarbonisatie (weg van fossiele energie), demografie (vergrijzing) en deglobalisering spelen volgens Schroders de komende dertig jaar een sleutelrol in de beleggingsresultaten.