Beleggers moeten meer fietsen De fietsmarkt heeft volgens DWS de nodig winstpotentie. Zo zal het aantal e-bikes in Europa de komende vier jaar verdrievoudigen. 2 april 2021 11:00 • Door IEXProfs Redactie Bij het CO2-vrij maken van de transportsector denken de meeste beleggers aan brandstofcellen en elektrische en hybride motoren voor vrachtwagens en auto’s. De bijdrage die de fiets levert aan dit proces, wordt vaak vergeten. Dat zegt Tim Bachmann, portfolio manager van het DWS Invest ESG Climate Tech fonds. “Driekwart van de broeikasgassen die vrijkomen, komt uit stedelijk vervoer en wordt dus uitgestoten op routes die eigenlijk gemaakt zijn voor de fiets.” Volgens Bachmann blijkt uit cijfers dat de afgelopen tijd steeds meer stedelingen hun auto hebben vervangen voor de fiets als zij korte afstanden moeten afleggen. “De levertijden van meer dan twaalf maanden voor fietsen spreken voor zich, ook de verkoop van bakfietsen is het afgelopen jaar met 40% toegenomen.” Bachmanns Climate Tech fonds heeft 275 miljoen euro onder beheer waarvan 4,5 procent momenteel belegd is in de fietsindustrie. De wereldwijde markt voor traditionele fietsen en e-bikes staat nu met ongeveer 45 miljard dollar al op gelijke hoogte met die van motorfietsen (39 miljard dollar) en campers (50 miljard dollar). Iedereen op een e-bike Volgens Bachmann zal de groei in de fietsindustrie de komende jaren worden aangedreven door e-bikes. “In 2015 werden er in Europa ongeveer één miljoen e-bikes verkocht. In 2020 waren dat er al 3,8 miljoen. De verwachting is dat dit aantal tegen 2025 verdrievoudigd zal zijn tot bijna twaalf miljoen.” Dit ligt volgens hem vooral aan de verbeterde actieradius van de batterijen waardoor er in alle lagen en alle leeftijdsgroepen van de bevolking meer animo komt voor de e-bike. Voor de traditionele fiets ziet het plaatje er omgekeerd uit. De verkoop daalde van 20 miljoen in 2015 tot 17 miljoen in 2020 en die dalende trend zet volgens Bachmann door. Plus subsidie Naast de mogelijk dramatische gevolgen van de klimaatverandering, zijn het ook financiële redenen die mensen doen overstappen op de fiets, zegt de portfoliomanager. “De EU maakt in het kader van de 'Green Deal' 20 miljard euro vrij om de stedelijke mobiliteit te bevorderen. Het grootste deel wordt gebruikt voor de uitbreiding van fietspaden, maar de subsidiëring van fietsen valt hier ook onder. In Italië bijvoorbeeld, krijgen consumenten 500 euro voor de aanschaf van een fiets.” Winstpotentie Beleggers die in de fietsindustrie willen beleggen kunnen dat doen via aandelen van fabrikanten of leveranciers, zegt Bachmann. “Veel leveranciers aan de fietsindustrie hebben een quasi-oligopolie met navenant grote marktaandelen, hoge marges, goede balansen en een sterk prijsstellingsvermogen. Denk bijvoorbeeld aan leveranciers van aandrijvingen, remmen en batterijcellen die speciaal voor e-bikes zijn ontwikkeld en geproduceerd.” Ondanks de nu al hoge waarderingen, blijft de sector volgens Bachmann interessant. “In Europa is het aandeel E-bikes al hoog, in Duitsland is dat 30% en in Nederland zelfs 50%. Maar in de VK en de VS is dat minder dan 2%. In beide landen zit fietssubsidiering in de pijplijn wat de vraag wellicht doet stijgen. Samen met het feit dat veel beleggers dit nog niet in het vizier hebben, maakt dat er nog veel potentieel in deze industrie is.” De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.