Nieuws

Hoezo is roken duurzaam?

Tabaksproducenten krijgen regelmatig hoge ESG-scores. Verwarrend vindt Aegon AM. Beleggers die duurzaam willen zijn, hebben duidelijk meer filters nodig.

Is roken groen of duurzaam? Nee, natuurlijk niet. Toch krijgen tabaksbedrijven regelmatig hoge ESG-scores. Hoe is dat mogelijk?

Volgens Euan Ker van Aegon Asset Management komt het doordat de makers van ESG-scores vooral kijken naar bedrijven en minder naar de producten of diensten die ze leveren. Zo kan een tabaksproducent bijvoorbeeld prima scoren op de uitstoot van CO2 of stikstof, en zijn werknemers goed betalen, maar ja ze verkopen wel sigaretten.

Een voorbeeld dat Ker in een interview met Citywire aanhaalt, is tabaksbedrijf Imperial Brands dat van indexproducent MSCI - toch niet de minste - een A-score krijgt voor zijn milieu- en arbeidsvriendelijkheid.

Meer filters nodig

Volgens Ker maakt dit duidelijk dat als iemand duurzaam wil beleggen, het niet genoeg is om alleen naar de ESG-scores te kijken, zoals die door derden worden opgesteld. Er zijn meer filters nodig. 

Ker: “ESG-ratings van derden zijn een mogelijke input van informatie, maar ze vertellen niet het hele verhaal..... Dat komt doordat ze zich vooral richten op hoe een bedrijf werkt, in plaats van wat ze doen.”

Nadeel voor smallcaps 

Een tweede probleem dat Ker ziet bij ESG-ratings is dat ze er vooral zijn voor grote bedrijven. Kleine bedrijven worden vaak over het hoofd gezien. En in een wereld waar ESG-stempels steeds belangrijker worden, is dat een groot nadeel.

Tabak op de beurs

Een kleine pleister op de wond is voor Ker misschien dat tabaksfirma's het op de beurs al jaren belabberd doen. Lange tijd hadden bedrijven als British American Tobacco en Imperial Brands geen enkele last van de steeds hogere accijnsen op tabak. Aangelokt door de aantrekkelijke dividenden behoorden tabaksaandelen na de financiële crisis van 2008 zelfs tot de beste op de beurs.

Het aandeel BAT liep tussen maart 2009 en mei 2017 op van iets minder dan 17 euro tot 64 euro in mei 2017. Maar daarna begon de grote glijbaan naar beneden met als voorlopig dieptepunt 28 euro in december 2018, een verval dus van meer dan 50%. Sindsdien beweegt het aandeel hoofdzakelijk zijwaarts.

Bij Imperial Brands begon het verval al eerder in 2015. In november van dat jaar werd even de 55 dollar aangetikt. Nu noteert het aandeel op 16,35 dollar, bijna hetzelfde niveau als in 2009. Tegen dat soort koersverliezen weegt geen enkel dividend op.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

De impact van het coronavirus