Fondsbeheerders hebben weinig verstand van sociale media Covid-19 had de prestaties van fondsbeheerders op het internet eigenlijk moeten verbeteren, maar het tegendeel is waar, constateert Peregrine. Robeco en Fidelity Investments zijn positieve uitzonderingen. 16 november 2020 08:00 • Door IEXProfs Redactie Goede beursresultaten zijn voor de meeste vermogensbeheerders uiteraard het allerbelangrijkst, maar een goede tweede is dat beleggers er iets over lezen of horen. Het communiceren van de beleggingsfilosofie kan van levensbelang zijn, zegt adviesbureau Peregrine. Uit hun jaarlijkse onderzoek naar dit onderwerp, blijkt echter dat marketing in tijden van corona niet eenvoudig is. Veel bedrijven zijn volgens het adviesbureau niet opgewassen tegen de uitdagingen van sociale media. Bedrijven zijn eerder minder dan meer actief geworden op het internet, terwijl het tegenovergestelde nodig is. Van de in de studie meegenomen vermogensbeheerders kreeg 36% een zware onvoldoende voor hun aanwezigheid op sociale media (een 4 op een schaal van 10). Zwaar onvoldoende De meeste websites bleken zo slecht dat een meerderheid van de bezoekers niet verder kwam dan één webpagina, en 75% van de fondsbeheerders had op hun You Tube-kanaal minder dan 1000 volgers. Dat is weinig. "Toen we met dit onderzoek begonnen dachten we dat door Covid-19 de situatie waarschijnlijk zou zijn verbeterd, maar tot onze verrassing is dat niet het geval,” zegt Max Hilton van Peregrine. “Wij denken dat dit komt door een overload aan digitale informatie. Net zoals er beleggers zijn die gek worden van alle Zoom-gesprekken, zijn er ook steeds meer fondsbeheerders die worstelen met de vraag hoe ze digitale kanalen beter kunnen benutten om hun stakeholders te bereiken." Peregrine denkt dat dit een ernstige tekortkoming is gezien alle veranderingen die er de komende tien jaar op de sector afkomen. Denk bijvoorbeeld aan beleggingsrobots en de groeiende concurrentie van ETF’s. Robeco krijgt een pluim Er zijn ook positieve uitzonderingen. Zo krijgt Robeco een speciale vermelding omdat het 2020 als relatief kleine speler een grote groei van het beheerd vermogen wist te realiseren. “Wat de outperformers goed doen, is extra aandacht schenken aan hun sterke punten. In het geval van Robeco is dat ESG. Zo had Robeco in de eerste week van januari al de vijf ESG-thema’s geformuleerd waar ze op zal focussen, van plastic tot palmolie." "Die content werd vervolgens consequent verspreid via verschillende mediakanalen, wat het een erg doelgericht karakter geeft,” aldus analist Josh Cole van Peregrine. Fidelity is de winnaar Aangezien de absolute omvang van de marketingactiviteiten ook meetelt, is Robeco niet als eerste geëindigd op de Peregrine-lijst. Dat is Fidelity Investments dat zelfs op het moment dat de crisis uitbrak, nog besloot zijn marketingteam uit te breiden. De nummer één van vorig jaar – BlackRock – zakte terug naar de derde plaats, Vanguard is nu tweede. Invesco staat op vier, gevolg door Pimco en T. Rowe Price samen op vijf. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 18 apr "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.