Nieuws

Fondsbeheerders hebben weinig verstand van sociale media

Covid-19 had de prestaties van fondsbeheerders op het internet eigenlijk moeten verbeteren, maar het tegendeel is waar, constateert Peregrine. Robeco en Fidelity Investments zijn positieve uitzonderingen.

Goede beursresultaten zijn voor de meeste vermogensbeheerders uiteraard het allerbelangrijkst, maar een goede tweede is dat beleggers er iets over lezen of horen. Het communiceren van de beleggingsfilosofie kan van levensbelang zijn, zegt adviesbureau Peregrine.

Uit hun jaarlijkse onderzoek naar dit onderwerp, blijkt echter dat marketing in tijden van corona niet eenvoudig is. Veel bedrijven zijn volgens het adviesbureau niet opgewassen tegen de uitdagingen van sociale media.

Bedrijven zijn eerder minder dan meer actief geworden op het internet, terwijl het tegenovergestelde nodig is. Van de in de studie meegenomen vermogensbeheerders kreeg 36% een zware onvoldoende voor hun aanwezigheid op sociale media (een 4 op een schaal van 10). 

Zwaar onvoldoende

De meeste websites bleken zo slecht dat een meerderheid van de bezoekers niet verder kwam dan één webpagina, en 75% van de fondsbeheerders had op hun You Tube-kanaal minder dan 1000 volgers. Dat is weinig.

"Toen we met dit onderzoek begonnen dachten we dat door Covid-19 de situatie waarschijnlijk zou zijn verbeterd, maar tot onze verrassing is dat niet het geval,” zegt Max Hilton van Peregrine. “Wij denken dat dit komt door een overload aan digitale informatie. Net zoals er beleggers zijn die gek worden van alle Zoom-gesprekken, zijn er ook steeds meer fondsbeheerders die worstelen met de vraag hoe ze digitale kanalen beter kunnen benutten om hun stakeholders te bereiken."

Peregrine denkt dat dit een ernstige tekortkoming is gezien alle veranderingen die er de komende tien jaar op de sector afkomen. Denk bijvoorbeeld aan beleggingsrobots en de groeiende concurrentie van ETF’s.

Robeco krijgt een pluim

Er zijn ook positieve uitzonderingen. Zo krijgt Robeco een speciale vermelding omdat het 2020 als relatief kleine speler een grote groei van het beheerd vermogen wist te realiseren. 

“Wat de outperformers goed doen, is extra aandacht schenken aan hun sterke punten. In het geval van Robeco is dat ESG. Zo had Robeco in de eerste week van januari al de vijf ESG-thema’s geformuleerd waar ze op zal focussen, van plastic tot palmolie."

"Die content werd vervolgens consequent verspreid via verschillende mediakanalen, wat het een erg doelgericht karakter geeft,” aldus analist Josh Cole van Peregrine.

Fidelity is de winnaar

Aangezien de absolute omvang van de marketingactiviteiten ook meetelt, is Robeco niet als eerste geëindigd op de Peregrine-lijst. Dat is Fidelity Investments dat zelfs op het moment dat de crisis uitbrak, nog besloot zijn marketingteam uit te breiden.

De nummer één van vorig jaar – BlackRock – zakte terug naar de derde plaats, Vanguard is nu tweede. Invesco staat op vier, gevolg door Pimco en T. Rowe Price samen op vijf.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

De impact van het coronavirus