Nieuws

Creatieve destructie wordt versneld door de coronacrisis

Het coronavirus heeft de techrevolutie in een stroomversnelling gebracht. Beleggers voelden zich daardoor aangetrokken tot een klein groepje technologiebedrijven. Het is echter tijd voor meer diversificatie, zegt Scott Knapp van de Cuna Mutual Group.

De term creatieve destructie staat in de economie voor een of meerdere bedrijven die met behulp van een nieuwe technologie een sector volledig op zijn kop zetten.

Een beroemd voorbeeld is het in 1890 opgerichte Eastman Kodak, ooit het grootste bedrijf voor fotomateriaal, dat door de opkomst van de digitale fotografie zijn bestaansrecht bijna verloor.

Een ander voorbeeld is Nokia dat in een paar jaar tijd zijn dominante marktaandeel in mobiele telefoons verloor aan Apple dankzij de opkomst van de smartphone.

Schumpeter

De term werd halverwege de vorige eeuw bedacht door de Oostenrijkse econoom Joseph Schumpeter die technologische innovaties zag als de belangrijkste bron van economische groei. Maar of Schumpeter had kunnen bevroeden dat het proces van creatieve destructie zo snel zou kunnen gaan als dit jaar?

Volgens Scott Knapp, hoofdstrateeg bij vermogensbeheerder Cuna Mutual Group is het absoluut uniek wat er gebeurt. "Het proces van creatieve destructie kost meestal jaren, maar dit jaar is het een kwestie van maanden. Op de beurs heeft dat gezorgd voor een enorme kloof tussen winnaars en verliezers,” vertelt Knapp tegen Marketwatch.

Veel beleggers kijken met spanning naar de Amerikaanse verkiezingen, maar die zijn volgens Knapp volledig oninteressant. Het enige wat telt, is de coronacrisis die de technologische ontwikkeling in een stroomversnelling heeft gebracht.

Big-tech te duur

Het proces is volgens hem niet te stoppen. Toch raadt hij niet aan om big-tech-aandelen te kopen zoals Apple, Facebook, Amazon, Microsoft, Netflix of Alphabet. Deze aandelen zijn te duur.

Zijn advies is om op zoek te gaan naar kleinere bedrijven, waarvan de koersen nog niet zoveel gestegen zijn, maar die wel profiteren van de internetrevolutie. En het wordt volgens hem de hoogste tijd om te gaan grasduinen tussen de verliezers van dit jaar.

Twee soorten verliezers

Hij maakt bij de verliezers een onderscheid tussen twee groepen: een groep van bedrijven die een zware klap hebben gekregen door de coronacrisis, maar het waarschijnlijk wel overleven; en een tweede groep van bedrijven die marktaandeel verliezen door creatieve destructie.

Deze laatste groep aandelen moeten beleggers mijden, ook al zien ze er soms spotgoedkoop uit. Beleggers moeten daarentegen op zoek naar bedrijven waarvan de omzet na de crisis weer opveert. Hij denkt bijvoorbeeld aan financials, energie- en nutsbedrijven. Zijn absolute favoriet zijn echter cyclische (industrie)bedrijven met een sterke balans en een goed bedrijfsmodel.

“Het is nu niet meer het moment om je vast te klampen aan een paar techfondsen. Diversificatie is in deze fase van de cyclus veel belangrijker.”

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Amerikaanse verkiezingen 2020