Nieuws

Coronacrisis heeft ook positieve effecten op olievraag

Energiebedrijven hebben het zwaar in de coronacrisis. Op de korte termijn heeft Covid-19 echter ook een paar positieve effecten op de vraag.

De economische vooruitzichten voor olie- en gasbedrijven is er door de coronacrisis niet beter op geworden. Het grootste probleem vóór de uitbraak van het virus was een aanbodoverschot.

Vooral in de VS zijn er de afgelopen jaren enorme hoeveelheden olie bijgekomen. Het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat de vraag is ingestort.

We zijn minder gaan vliegen en minder gaan rijden en we verbruiken ook nog eens minder elektriciteit. Volgens de website PhysOrg is de wereldwijde vraag naar elektriciteit vanaf maart met 20% gedaald.

Faillisementen

Grote energieconcerns zoals Royal Dutch Shell of ExxonMobil verloren miljarden aan marktwaarde. Kleinere bedrijven gingen failliet.

Volgens PhysOrg zijn er dit jaar al achttien omgevallen en gezien de enorme schulden in de sector is de kans groot dat dit aantal verder oploopt.

De grote vraag is of dit genoeg zal zijn om uiteindelijk vraag en aanbod weer in evenwicht te brengen. En wat gebeurt er als de coronacrisis achter de rug is. Komt de vraag naar olie en gas dan weer terug?

Negatief en positief

Marianne Kah, bestuurslid van het Center on Global Energy Policy van Columbia University, houdt zich precies met dit soort vragen bezig. Een eenduidig antwoord is er helaas niet. 

Negatief voor de oliemarkt is in ieder geval dat het waarschijnlijk nog heel lang zal duren voor de vraag naar vliegreizen opveert. Een tweede punt dat herstel in de weg staat, is concurrentie van duurzame energie. Die zal de komende jaren zeker groter worden. De vraag is alleen in welk tempo.

Dat hangt volgens Kah onder andere af van het overheidsbeleid en wat energiebedrijven doen. In de Verenigde Staten wordt er bijvoorbeeld heel weinig coronasteun gedirigeerd richting duurzame energie of elektrisch rijden, terwijl dat in Europa wel gebeurt.

In Europa zijn energiebedrijven veel actiever bezig met investeringen in groene alternatieven. Hoe groter die investeringen zijn van overheden en bedrijven, des te sneller zal het gaan met de energietransitie en neemt de vraag naar olie af.

We gaan meer auto rijden

Van de andere kant zijn er volgens Kah een aantal factoren die aan de vraagkant nu nog worden onderschat. Het is volgens haar niet zo dat het coronavirus alleen maar negatieve vraageffecten heeft.

Zo is er nu een trend – ondanks het feit dat dit zeer slecht is voor het milieu - om méér wegwerpplastic te gebruiken. En aangezien voor de productie van plastic olie nodig is, prikkelt dat de vraag.

Ten tweede zijn mensen huiverig om in het openbaar vervoer te stappen. Er wordt meer auto gereden en mensen zitten vaker alleen in de auto. De vraag naar benzine, LPG en diesel neemt daardoor toe. 

Ten derde is er de trek uit de stad. In Nederland is dat nog niet zo zichtbaar, maar in de Verenigde Staten zijn er wel veel mensen die grote steden inruilen voor een woning wat verder weg. Ook dat betekent meer behoefte aan eigen vervoer en meer forensenkilometers.

Lange termijn negatief 

Wat er per saldo uitrolt, is lastig te bepalen. De meeste experts gaan er van uit dat de vraag op de lange termijn in ieder geval veel lager zal liggen.

Zo komt het Britse energiebedrijf BP in één van de scenario's uit op een toename van het marktaandeel van groene energie van 5% in 2018 naar 60% in 2050. Dat betekent dat olie langzaam maar zeker van steeds minder belang wordt.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

De impact van het coronavirus