Nieuws

Fidelity International: Internetrevolutie pas net begonnen

De zeven superplatforms - Facebook, Google, Amazon, Apple, Microsoft, Tencent en Alibaba - hebben samen met cloud-netwerkbedrijven de weg geplaveid voor de explosieve groei van nieuwe bedrijven.

We staan volgens Fidelity International aan de vooravond van een tweede internetrevolutie. Dat zeggen techanalisten Sumant Wahi en John Guinness van Fidelity International.

"De superplatforms laten zien hoe breed, diepgeworteld en toegankelijk connectiviteit nu is. De helft van de wereldbevolking zit bijvoorbeeld op Facebook en de gemiddelde Amerikaan gebruikt zijn telefoon drie uur per dag. Door het gebruiksgemak is het nog nooit zo eenvoudig geweest een wereldpubliek te bereiken. Met de komst van 5G wordt deze trend verder versterkt."

raex

Voor het internettijdperk was het grootste publiek dat bedrijven konden bereiken 100 miljoen kijkers tijdens het reclameblok van de Superbowl. Tegenwoordig bereiken bedrijven met een advertentie op YouTube of Facebook meer dan drie miljard mensen over de hele wereld, waarbij de advertentie ook nog eens op maat is gemaakt voor een speciaal geselecteerde doelgroep. Elke dollar die wordt uitgegeven aan adverteren, is meer waard dan ooit tevoren.

"Dankzij de internetinfrastructuur is het voor bedrijven bovendien een stuk beter eenvoudiger geworden om ook internationaal actief te zijn. Een bedrijf als Zoom had niet met 230% kunnen groeien in zes maanden tijd zonder het digitale netwerk dat er nu ligt," aldus Wahi en Guinness.

Het gaat om de nieuwkomers

Tot nu toe beperkten beleggers zich vooral tot de superplatforms. Maar het gaat er volgens Wahi en Guinness niet om wat de toekomst biedt voor de allergrootste bedrijven, maar hoe de systemen en diensten die de platforms mogelijk hebben gemaakt voor een golf aan nieuwe bedrijven en industrieën.

"De eerste internetrevolutie betekende dat de superplatforms wereldwijde fenomenen konden worden. Vandaag staan we aan de start van een tweede revolutie, waarin bedrijven deze platforms gebruiken om hun eigen connectiviteit te gebruiken om wereldwijd succes te boeken. De connectiviteitsrevolutie is pas net begonnen."

raex

 

Lees ook: We gaan momenteel in sneltreinvaart naar een abonnementeneconomie

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Assetallocatie