Nieuws

Groeiaandeel is niet hetzelfde als groeibedrijf

Groeiaandelen en groeibedrijven worden vaak door elkaar gebruikt. Ten onrechte, vond Peter Bernstein al in de jaren 50 en daarom ontwierp hij een checklist om echte groeibedrijven te vinden.

De in 2009 overleden financieel historicus en econoom Peter Bernstein was een van de eerste die een onderscheid maakte tussen groeiaandelen en groeibedrijven. Aan het begrip groeiaandeel heb je op lange termijn niet zoveel, zo luidde zijn theorie uit de jaren 50.

"Dat zijn gewoon aandelen met een zeer hoge waardering op basis van de koers in vergelijking met omzet en winst."

Echte groeibedrijven zijn daarentegen zeldzaam. Het zijn bedrijven die een zo bijzonder product maken of dienst leveren, dat ze over een langere periode hard groeien.

"The term “growth stock” is meaningless; a growth stock can be identified only in hindsight — it is simply a stock which went way up. But the concept of “growth company” can be used to identify the most creative, most imaginative management groups; and if, in addition, their stocks are valued at a reasonable ratio…over a period of time, the odds are favorable for appreciation in the future"

Checklist

Om groeibedrijven te vinden, kunnen beleggers volgens Bernstein gebruikmaken van de volgende checklist:

  • Het potentieel om een eigen markt te creëren is de meest belangrijke karakteristiek van een groeibedrijf.
  • Het product of dienst van groeibedrijf heeft een bovengemiddelde winstmarge.
  • Er is weinig last van prijsconcurrentie door andere bedrijven.
  • Het bedrijf is de concurrentie steeds een stap vooruit door verbetering van bestaande producten, ontwikkeling van nieuwe en het aanboren van nieuwe afzetmarkten.
  • Het bedrijf is non-conformistisch. Het past zich niet aan de samenleving aan, maar verandert de maatschappij door een product of dienst aan te bieden dat vroeger niet bestond.
  • Het bedrijf is binnen de eigen sector een pionier die gebruikmaakt van technologie, marketing, productieprocessen, geografie en productontwikkeling om de voorsprong te behouden.
  • Een bedrijf heeft een sterke naamsbekendheid en trouwe gebruikers waardoor het marktaandeel steeds verder groeit.
  • Het bedrijf heeft een vrij constante bovengemiddelde groei en betaalt een dividend dat voortdurend toeneemt.
  • Winsten die worden geherinvesteerd leveren producten en diensten op die nog meer winst opleveren dan de oude producten.
  • Het bedrijf heeft nog jarenlang goede kansen op aanhoudende groei.
  • Het bedrijf is relatief goedkoop gewaardeerd ten opzicht van de groei van de omzet over de laatste paar jaar.

De checklist van Bernstein klinkt uiterst actueel. Het lastigste deel is natuurlijk om van tevoren te voorspellen wie de echte groeiers zijn en wie die titel niet verdienen. Bovendien kan het zelfs bij een echt groeibedrijf nog gevaarlijk zijn om in te stappen als veel van de toekomstige groei al in de prijs is verwerkt.

"No amount of study in this area can minimize the importance of trying to buy at a fair price; buying at any price and hoping that the future will take care of itself is a good short cut to disappointing results"

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

De impact van het coronavirus