Nieuws

Pas op, slecht nieuws wordt verpakt in clichés

Bedrijven brengen slecht nieuws vaak in de vorm van clichés en vaag taalgebruik. Goed luisteren dus bij de conference calls, zegt Elisabetta Basilico.

Bedrijven moeten hun aandeelhouders door de coronacrisis vaak teleurstellen. Ze brengen slecht nieuws over omzet, winst, het dividend en de algehele financiële situatie. 

Beleggers moeten echter niet alleen op de harde cijfers letten. Ook veranderingen in de presentatie en het taalgebruik van het management zijn van belang volgens Elisabetta Basilico, financieel consultant en schrijver van het boek Smarter Investing. 

In een column voor Citywire wijst zij op een onderzoek uit 2019 in het Journal of Financial Data Science. Daaruit blijkt dat managers vaker clichés gebruiken en vaag taalgebruik bezigen zodra de resultaten slechter worden. 

Feiten verdoezelen

Clichés worden in de studie gedefinieerd als vage woorden en zinsconstructies die vaak terugkomen. Dit kan erop duiden dat het management probeert feiten te verdoezelen, of zoals de auteurs het zeggen to soften the blow.

Om te kijken hoe vaak clichés voorkomen werden conference calls van Amerikaanse bedrijven geanalyseerd over de periode 2002 tot en met 2016.

Clichéwoorden die de onderzoekers vaak tegenkwamen waren woorden als more or less, frankly en een vast majority.

Slechte resultaten, meer clichés

Dit soort woorden bleken in drie gevallen vaak voor  te komen. Ten eerste als de toon van de conference call negatief was. Ten tweede bij een tegenvallende groei van de winst per aandeel. En ten slotte bij negatieve aandelenrendementen over de voorbije drie maanden.

Een tweede punt van onderzoek was of beleggers in staat waren clichés te herkennen en af te straffen. Het antwoord is ja. Vaag taalgebruik wordt vaak onmiddellijk afgestraft. De afstraffing is wel eenmalig. Beleggers zijn dus vergevingsgezind.

Goed luisteren naar veranderingehn in taalgebruik

Dat ligt anders bij conference calls met een positieve boodschap. Die blijven duidelijk langer hangen bij beleggers en hebben een meer blijvende impact op het rendement.

De conclusie van Basilico is dat het loont om goed te luisteren naar het taalgebruik van het management. Het is net als bij centrale banken, waar soms een enkel woord gigantische koersreacties kan uitlokken. Dat geldt bij bedrijven ook, met name in tijden van crisis.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

De impact van het coronavirus