2020 wordt rampjaar voor luxegoederen Nauwelijks toeristen, minder geld en dichte winkels. Dat is een giftige cocktail voor producenten van luxegoederen. Bain & Company verwacht dat de sector pas in 2022 of 2023 weer herstelt. 8 mei 2020 09:30 • Door IEXProfs Redactie Luxe consumentengoederen is een van de zwaarst getroffen sectoren door de coronacrisis. De maand januari begon nog goed, maar daarna kwamen de klappen. Bedrijfsadviseur Bain & Company gaat in een studie uit van een daling van de omzet in het eerste kwartaal met 25%. Dat heeft uiteraard alles te maken met het wegvallen van toerisme, het sluiten van winkels en verlies aan inkomen en vermogen. Er is volgens de analisten Claudia D’Arpizio en Federica Levato geen enkele reden om te verwachten dat dit de rest van het jaar veel beter wordt. Sterker, zij verwachten dat echt herstel nog geruime tijd op zich zal laten wachten. De verwachting voor dit jaar is een omzetkrimp van 20 tot 35%. Het niveau van 2019 wordt waarschijnlijk pas weer gehaald in 2022 of 2023. Online en China Doorslaggevend voor herstel voor producenten van handtassen, horloges, sieraden en andere luxeartikelen is dat ze creatief omgaan met de crisis. Een ding staat volgens D’Arpizio en Levato vast: De onlinehandel zal blijven groeien en Chinese consumenten zullen een steeds belangrijkere rol spelen. Zij gaan er in hun studie vanuit dat in 2025 30% van de handel via internet zal verlopen. De helft van alle producten zal dan richting Chinese consumenten gaan. Creatiever en innovatiever “De markt voor luxegoederen zal herstellen maar dan wel in een andere vorm dan we tot nu toe gewend waren,” zegt D’Arpizio. “Het coronavirus zal de industrie dwingen creatiever en innovatier te worden om aan de wensen van de klanten te voldoen.” Volgens Levato zullen consumenten niet automatisch terugkeren naar hun oude winkelgedrag. "De manier waarop consumenten de wereld zien, is sinds crisis structureel veranderd.” Voor de luxeproducenten betekent dit dat ze nieuwe wegen moeten vinden om de aandacht van mensen te trekken en hen ervan te overtuigen iets te kopen, of dat nou online is of in de winkel. Uit de studie van Bain & Company blijkt tenslotte dat alle sectoren geraakt worden. Horloges worden nog het makkelijkst verkocht. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.
Impactbeleggen 24 jul “Impactbeleggen is pionieren” Als hoofd Private Markets & LDI leidt Rik Klerkx de inspanningen van Cardano om voor z’n klanten, veelal middelgrote pensioenfondsen, een positieve impact en een gezond rendement te boeken. “Hun duidelijke wens is om meer te doen met impactbeleggingen. Wij komen hen tegemoet met maatoplossingen.”