Nieuws

2020 wordt rampjaar voor luxegoederen

Nauwelijks toeristen, minder geld en dichte winkels. Dat is een giftige cocktail voor producenten van luxegoederen. Bain & Company verwacht dat de sector pas in 2022 of 2023 weer herstelt.

Luxe consumentengoederen is een van de zwaarst getroffen sectoren door de coronacrisis. De maand januari begon nog goed, maar daarna kwamen de klappen. Bedrijfsadviseur Bain & Company gaat in een studie uit van een daling van de omzet in het eerste kwartaal met 25%.

Dat heeft uiteraard alles te maken met het wegvallen van toerisme, het sluiten van winkels en verlies aan inkomen en vermogen. Er is volgens de analisten Claudia D’Arpizio en Federica Levato geen enkele reden om te verwachten dat dit de rest van het jaar veel beter wordt.

Sterker, zij verwachten dat echt herstel nog geruime tijd op zich zal laten wachten. De verwachting voor dit jaar is een omzetkrimp van 20 tot 35%. Het niveau van 2019 wordt waarschijnlijk pas weer gehaald in 2022 of 2023.

Online en China

Doorslaggevend voor herstel voor producenten van handtassen, horloges, sieraden en andere luxeartikelen is dat ze creatief omgaan met de crisis. Een ding staat volgens D’Arpizio en Levato vast: De onlinehandel zal blijven groeien en Chinese consumenten zullen een steeds belangrijkere rol spelen.

Zij gaan er in hun studie vanuit dat in 2025 30% van de handel via internet zal verlopen. De helft van alle producten zal dan richting Chinese consumenten gaan.

 

Creatiever en innovatiever

“De markt voor luxegoederen zal herstellen maar dan wel in een andere vorm dan we tot nu toe gewend waren,” zegt D’Arpizio. “Het coronavirus zal de industrie dwingen creatiever en innovatier  te worden om aan de wensen van de klanten te voldoen.”

Volgens Levato zullen consumenten niet automatisch terugkeren naar hun oude winkelgedrag. "De manier waarop consumenten de wereld zien, is sinds crisis structureel veranderd.”

Voor de luxeproducenten betekent dit dat ze nieuwe wegen moeten vinden om de aandacht van mensen te trekken en hen ervan te overtuigen iets te kopen, of dat nou online is of in de winkel.

Uit de studie van Bain & Company blijkt tenslotte dat alle sectoren geraakt worden. Horloges worden nog het makkelijkst verkocht.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Alternatieve beleggingen