Nieuws

Structurele trends stuwen Japans high conviction aandelenfonds

Goldman Sachs Japan Equity Partners is een van de nieuwkomers in de IEX Fonds 40. Het fonds heeft in de afgelopen paar jaar een indrukwekkende outperformance neergezet. Luke Barrs van Goldman Sachs legt uit wat het fondsteam in Japan zo goed doet.

"We zijn fundamentele, bottom-up actieve beleggers. Ons doel is om bedrijven te vinden waarvan de winsten op de lange termijn tussen de 8% en 10% per jaar groeien, die ondergewaardeerd zijn en die oog hebben voor hun aandeelhouders. In Japan zijn dit soort bedrijven dun gezaaid," aldus Barrs. 

Het probleem van Japan is volgens Barrs dat de samenleving strak hiërarchisch is georganiseerd. "Dat leidt gemakkelijk tot verkeerde beleggingsbeslissingen." De stem van de senior analist is normaal gesproken dominant. Ook als deze senior een slechte trade voorstelt, zal geen andere analist daar tegenin durven gaan.

Barr: "Dat hebben wij doorbroken. Onze analisten van Goldman Sachs Japan Equity Partners worden beloond op basis van het creëren van alpha. Zij hebben allen dezelfde kansen om hun mening te geven. Daarvoor hebben wij de drie-dagen-regel ingevoerd. Drie dagen voordat het team bij elkaar komt, moeten analisten hun ideeën naar voren brengen, zodat de andere analisten voldoende tijd hebben om daarover na te denken. Op anonieme basis kunnen zij vervolgens hun vragen en bedenkingen insturen. Dit leidt ertoe dat alle analisten hun zegje kunnen doen."

Luke Barrs van Goldman Sachs

De consensus zegt dat een Japanse aandelenfonds alleen succesvol kan zijn als het team ook in Japan zelf aanwezig is. Daar is Barrs het helemaal mee eens. Wat volgens hem niet klopt, is dat vooral kleine Japanse beleggingsboutiques de markt verslaan.

"Onze beleggers in Japan worden gevoed door onze researchinspanningen buiten Japan. Dat is heel waardevol. Japanse bedrijven profiteren immers ook van de grote trends in de wereld. Veel van de technologische ontwikkelingen vinden plaats in de VS. Die kennis spelen we door aan beleggers in Tokio."

raex

Klik op de afbeelding voor een grote versie

Bron: Morningstar

In tegenstelling tot veel andere beleggers in Japan houdt Goldman Sachs AM de Japanse posities heel lang aan. "Voor veel beleggers is Japan nog altijd een cyclische markt, die ook zo moet worden gespeeld. Er wordt daarbij elk half jaar geroteerd, van groei- naar waarde, van export naar importbedrijven. Het is een kwestie van de cyclus goed in de gaten houden. Zo opereren wij dus niet." Want Japan heeft bedrijven die volgens Barrs wel degelijk structurele groei kennen en die ook door de cycli heen succesvol zijn."

Helaas is de corporate governance van veel Japanse bedrijven niet op orde

"Dat posities lang worden aangehouden heeft het grote voordeel dat er zo meer invloed op bedrijven kan worden uitgeoefend om hun corporate governance te verbeteren, zodat meer aandeelhouderswaarde kan worden vrijgemaakt. Dat kost tijd. De meeste Japanse bedrijven zijn niet tegen verandering maar het moet met wel geleidelijk gaan. Beleggers die aandelen na korte tijd weer verkopen, hebben minder ruimte om te engagen. Waarom zouden bedrijven willen luisteren naar aandeelhouders die voor de snelle winst gaan?"

Het fonds houdt gemiddeld 30 aandelen in portefeuille. Is dat niet wat weinig?

"Klopt, maar om alpha te kunnen boeken, moeten we zo ver mogelijk weg van de benchmark. Voor liquide markten zoals Japan betekent dit dat de portefeuille geconcentreerd moet zijn. Voor het fonds Goldman Sachs Japan Equity Partners kan het ook niet anders, want wij willen alleen belegd zijn in aandelen waarin we echt geloven."

Welk type bedrijven heeft de speciale aandacht?

"In de portefeuille komen een aantal trends samen. Japan is heel goed in automatisering. Nergens worden zo veel robots ingezet als in Japan. Dat is een enorme groeimarkt. Veel landen, zoals bijvoorbeeld China, hebben nog een hele inhaalslag te maken."

"Dan is er nog de elektrificering van auto’s. De autofabrikanten zelf hebben niet onze belangstelling, want die zijn te cyclisch en kennen te veel concurrentie, maar een producent van kleine elektrische motoren profiteert van de groei van de markt van elektrische en zelfrijdende auto’s zonder dat het uitmaakt welke autofabrikanten als winnaars boven komen drijven."

"Ten slotte zijn we gecharmeerd van Japanse bedrijven die profiteren van de Aziatische consumptiegroei. Zo'n 86% van de millennials wereldwijd woont in Azië. Dat is een structurele groeitrend, die met name gunstig uitpakt voor Japanse bedrijven. Japan staat voor kwaliteit. Japanse bedrijven in sommige sectoren zoals cosmetica begrijpen beter wat Aziatische consumenten willen hebben dan Europese of Amerikaanse bedrijven."

Bedrijven die zeker niet gekocht worden?

"Het fonds heeft nog nooit een bankaandeel in portefeuille gehad. De lage economische groei in combinatie met nul rente is niet goed voor financials. Ook de auto-industrie zien we niet zitten. Er moet veel worden geïnvesteerd om winstgevend te kunnen zijn. Dat geldt ook voor telco’s. Die hebben daarbij ook nog eens last van strenge regelgeving."

Enig idee wat voor rendement het fonds dit jaar gaat maken?

"Dat is natuurlijk ook moeilijk te zeggen, maar uiteindelijk bepaalt de winstgroei het rendement. 10% winstgroei moet de basis zijn voor toekomstig succes."

Wat zijn de risico’s?

"Die zijn er altijd. Nu speelt vooral het coronavrius in China. Als het leidt tot een daling van de wereldhandel, dan wordt dat in Japan zeker gevoeld. Maar de ervaring van SARS in 2003 leert, dat de markten na het vinden van een oplossing even hard stijgen als ze eerder zijn gedaald.”

Lees ook: Dit is de nieuwste IEX Fonds 40

Rob Stallinga is financieel journalist. De informatie in zijn artikelen is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX-redactie.

Lees meer

Duurzaam beleggen