Nieuws

De consument heeft er gelukkig nog wel zin in

Slepende handelsspanningen hebben de sfeer in directiekamers de laatste maanden behoorlijk verslechterd. Dat kan niet van consumenten worden gezegd. Die laten het geld rollen alsof er niks aan de hand is, constateert DWS. Wie heeft er gelijk?

Het is vooral te danken aan consumenten dat de economische vertraging, veroorzaakt door handelsconflicten en de zwakke maakindustrie, nog niet tot een recessie heeft geleid.

De nieuwste Grafiek van de Week van DWS laat zien dat consumenten verbazingwekkend goed bestand blijken tegen slecht nieuws. De consument blijft optimistisch en dat resulteert in groeiende consumentenuitgaven.

De sfeer in de boardrooms van bedrijven daarentegen is een heel stuk pessimistischer. CEO’s noemen deze situatie zelfs even slecht als in 2011, zo blijkt uit een rondvraag.

Wie heeft er gelijk? Het verleden leert volgens DWS twee dingen:

  1. Signalen van een aankomende recessie worden sneller opgepikt in directiekamers dan aan de keukentafel.
  2. Topmanagers veranderen sneller rigireus van mening. "In de afgelopen tien jaar kelderde het sentiment in boardrooms verschillende keren om vervolgens weer om te slaan in hevig optimisme."

Uiteraard kan er hoop worden geput uit het consumentenvertrouwen, maar het negatieve sentiment onder bedrijfsleiders baart DWS wel zorgen.

Oplossingen voor het zwakke ondernemersvertrouwen liggen volgens DWS in het politieke kamp. Vooral een handelsakkoord kan het negatieve sentiment drastisch keren.

raex

 

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

De impact van het coronavirus