Wat is dit? Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals met elkaar in contact brengen. Van inzicht naar inspiratie. Ook partner worden? Wij vertellen u graag meer. Sluit De strijd tegen plastic NN Investment Partners onderzocht de milieuproblemen die voortvloeien uit de productie van plastic en brengt verschillende mogelijke oplossingen in beeld. 13 november 2019 10:00 • Door Connect Sinds het begin van de grootschalige productie van plastics in de jaren vijftig van de vorige eeuw, is het jaarlijkse productievolume gestegen tot 380 miljoen ton, waarbij meer dan de helft van de 8,3 miljard ton plastic die ooit is geproduceerd op stortplaatsen of elders in het milieu terecht is gekomen. NN Investment Partners (NN IP) heeft onderzoek gedaan naar de aanzienlijke milieuproblemen die voortvloeien uit de productie van plastic. Het onderzoek richt zich in het bijzonder op plastic voor eenmalig gebruik, dat 36% uitmaakt van alle plastics die in 2015 zijn geproduceerd. Het onderzoek van NN IP brengt verschillende mogelijke oplossingen in beeld voor de problemen rond plastic en laat zien hoe beleggers hun stem kunnen laten horen bij bedrijven om veranderingen in de productie en het gebruik van plastic te bevorderen. Samenwerking noodzakelijk Om de toename van de plasticvervuiling effectief te bestrijden, zullen belanghebbenden op alle niveaus moeten samenwerken. Regulering en stimulansen van de overheid zijn nodig om actie op bedrijfsniveau te bevorderen, terwijl bedrijven zowel hun eigen praktijken moeten verbeteren als het bewustzijn van hun klanten moeten verhogen. Faryda Lindeman, Senior Responsible Investment Specialist bij NN IP: “We hebben een drieledige strategie geïmplementeerd om de problemen rond plastics aan te pakken. Ten eerste moeten plastics aan het einde van hun nuttige levensduur worden ingezameld om lekkage naar de natuurlijke omgeving te voorkomen. Die zal profiteren van de toegenomen producentenverantwoordelijkheid: wanneer bedrijven verantwoordelijk worden gehouden voor wat er na de nuttige levensduur met hun producten gebeurt, zullen ze het ontwerp en de recyclebaarheid van hun producten moeten heroverwegen." "Ten tweede moeten we het percentage verhogen van het ingezamelde plastic dat wordt hergebruikt of gerecycled. We moedigen bedrijven sterk aan om manieren te vinden om meer gerecycled plastic in hun producten op te nemen. En ten derde is er innovatie nodig om de plasticindustrie duurzamer te maken, vooral door de ontwikkeling van bioplastics en biologisch afbreekbaar plastic." Doelen meten "De overgang naar een duurzamere plasticeconomie vraagt om initiatieven en samenwerking op verschillende niveaus. Overheden en intergouvernementele organisaties hebben de verantwoordelijkheid om bedrijven en burgers aan te moedigen en te stimuleren om hun gebruik van plastic te verminderen." "Producenten en grote gebruikers zijn op hun beurt verantwoordelijk voor de integratie van bioplastics of andere vervangingsmiddelen in hun toeleveringsketen. Ten slotte zou het vergroten van het publieke bewustzijn van de problemen rond plastic mensen moeten bewegen om hun gebruik ervan te minimaliseren.” In het kader van zijn engagement om samenwerking te bevorderen, heeft NN IP tevens zes belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) in beeld gebracht voor het evalueren van bedrijven en het meten van hun vooruitgang voor wat betreft de engagementdoelen. Deze KPI's omvatten het meten van de samenwerking met belanghebbenden, het analyseren van hergebruik- en recyclingpraktijken en het focussen op innovatie om te komen tot verbeteringen qua productontwerp en verantwoorde productie. Verantwoord plasticgebruik Faryda voegt hieraan toe: "We nemen de problemen rond plastic serieus en erkennen de noodzaak om wat aan de huidige situatie te doen. Als verantwoordelijk belegger erkent NN IP zijn rol in het aanpakken van deze problemen door middel van engagement met de bedrijven waarin wij beleggen. We erkennen ook dat zelfs kleine veranderingen gezamenlijk op de lange termijn een belangrijke verandering teweeg te brengen." "We zullen verantwoord plasticgebruik en een verantwoorde productie blijven bevorderen door onze engagementinspanningen en onze eigen praktijken, en we zullen de vooruitgang meten om ervoor te zorgen dat onze inspanningen een positieve impact hebben.” Bron afbeelding 1: Global Plastics Productions, Geyer et al., NN Investment Partners Bron afbeelding 2: 2015 Primary production, UNEP, Geyer et al., NN Investment Partners Deel via:
Assetallocatie 08:00 Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.
Assetallocatie 11 apr Schroders kijkt met 3D-bril naar de toekomst De drie D's, decarbonisatie (weg van fossiele energie), demografie (vergrijzing) en deglobalisering spelen volgens Schroders de komende dertig jaar een sleutelrol in de beleggingsresultaten.
Assetallocatie 10 apr JP Morgan AM ziet meer in Europese aandelen JP Morgan AM heeft zijn modelportefeuille voor het tweede kwartaal bekendgemaakt. De meest opvallende wijzigingen ten opzichte van het eerste kwartaal zijn een opwaardering van Europese aandelen en van emerging markets (excl. China). In het algemeen geldt voor de modelportefeuille een hoge risicobereidheid.
Assetallocatie 09 apr Pictet AM heeft geen angst voor een bubbel Volgens Pictet AM zijn er goede redenen voor de huidige bullmarkt. Het heeft vooral te maken met een sterke Amerikaanse economie en bedrijven die daar wereldwijd van profiteren. Het is volgens Pictet bovendien positief dat de rally steeds breder gedragen wordt.