Wat is dit? Connect is het branded contentplatform van IEX Media, waar we beleggingsprofessionals met elkaar in contact brengen. Van inzicht naar inspiratie. Ook partner worden? Wij vertellen u graag meer. Sluit BNP Paribas AM: The hard road ahead for oil Nieuw onderzoek toont aan dat olie een langetermijn-break-even prijs van tien tot twintig dollar per vat nodig heeft om concurrerend te blijven in het transportgebruik. 17 oktober 2019 10:00 • Door Connect De economische aspecten van hernieuwbare energiebronnen maken het voor olie onmogelijk om op de lange termijn te concurreren. De marginale kosten van hernieuwbare elektriciteit zijn op korte termijn nul, deze energiebron is schoner voor het milieu en zou gemakkelijk tot 40% kunnen vervangen van de mondiale olievraag. De olie-industrie zou zich het lot van de nutsbedrijven moeten herinneren. In een recent white paper richt Mark Lewis, Global Head of Sustainability Research bij BNP Paribas Asset Management, zich op het energierendement op een investering van 100 miljard dollar in olie of hernieuwbare energie. Hij constateert dat de economische aspecten van wind- en zonne-energie het na verloop van tijd voor olie onmogelijk zullen maken om te concurreren met deze hernieuwbare energiebronnen. Hoeveel nuttige energie halen we uit olie en hernieuwbare energiebronnen? Uit de analyse blijkt dat voor dezelfde kapitaalinvestering nu, nieuwe wind- en zonne-energieprojecten zes tot zeven keer meer nuttige energie voor lichte elektrische batterijvoertuigen kunnen produceren dan olie à 60 dollar per vat voor benzine-aangedreven voertuigen en drie tot vier keer meer dan olie tegen die prijs voor dieselvoertuigen. Dat betekent dat voor benzine om concurrerend te blijven als bron van mobiliteit, de langetermijnbreak-even olieprijs negen tot tien dollar per vat zou moeten bedragen en voor diesel zeventien tot negentien dollar. Olie heeft een enorm voordeel - voor nu De olie-industrie is zo grootschalig dat ze grote en effectief ogenblikkelijke energiestromen kan leveren. Nieuwe wind- en zonne-energieprojecten leveren daarentegen hun energie over een levensduur van 25 jaar. We geloven echter dat de economics van olie voor benzine- en dieselvoertuigen nu in meedogenloze en onomkeerbare neerwaartse spiraal zit, met vergaande gevolgen voor beleidsmakers en grote oliemaatschappijen. Als dit allemaal vergezocht klinkt, dan zou de snelheid waarmee het landschap voor Europese nutsbedrijven de afgelopen tien jaar is veranderd door wind- en zonne-energie een rood licht op het dashboard van de olie-industrie moeten doen knipperen. Lees hier een gedetailleerde uitleg van waarom de olie-industrie wordt geconfronteerd met de grootste bedreiging ooit door op basis van hernieuwbare energie aangedreven elektrische voertuigen. Deel via:
Assetallocatie 17 apr Cashberg langs de lijn gaat nergens naartoe Gerben Lagerwaard van State Street Global Advisors gelooft er niets van dat de gigantische hoeveelheid geld die nu in geldmarktfondsen is geparkeerd binnen afzienbare tijd naar de aandelenmarkt wordt gealloceerd.
Assetallocatie 16 apr "Impact aanval van Iran op financiële markten is beperkt" "De directe actie van Iran tegen Israël dit weekend heeft geleid tot de vrees voor verdere escalatie, maar bij afwezigheid van een volledige crisis in de regio - wat niet ons basisscenario is - denken we dat de impact op de financiële markten beperkt zal blijven." Dat schrijft Greg Hirt van Allianz Global Investors.
Assetallocatie 16 apr Amundi positiever over komende 10 jaar, negatiever over 25 jaar Amundi AM is sceptischer geworden over snelle maatregelen tegen het opwarmen van de aarde. De eerste 10 jaar is dat nog gunstig voor beleggers. Daarna wordt de rekening betaald.
Assetallocatie 11 apr Schroders kijkt met 3D-bril naar de toekomst De drie D's, decarbonisatie (weg van fossiele energie), demografie (vergrijzing) en deglobalisering spelen volgens Schroders de komende dertig jaar een sleutelrol in de beleggingsresultaten.
Assetallocatie 10 apr JP Morgan AM ziet meer in Europese aandelen JP Morgan AM heeft zijn modelportefeuille voor het tweede kwartaal bekendgemaakt. De meest opvallende wijzigingen ten opzichte van het eerste kwartaal zijn een opwaardering van Europese aandelen en van emerging markets (excl. China). In het algemeen geldt voor de modelportefeuille een hoge risicobereidheid.
Assetallocatie 09 apr Pictet AM heeft geen angst voor een bubbel Volgens Pictet AM zijn er goede redenen voor de huidige bullmarkt. Het heeft vooral te maken met een sterke Amerikaanse economie en bedrijven die daar wereldwijd van profiteren. Het is volgens Pictet bovendien positief dat de rally steeds breder gedragen wordt.