Nieuws
"Slim geld is dom geworden"
Family offices zijn volhardend in hun voorkeur voor alternatieve beleggingen. Volgens Barry Ritholz is dat hun goed recht, maar heel verstandig vindt hij dat niet.
Barry Ritholz van het gelijknamige vermogensadviesbureau zegt zich in het gezelschap van vertegenwoordigers van family offices vaak als een roepende in de woestijn te voelen.
Tien jaar geleden waarschuwde hij rijke families al om niet teveel geld te investeren in alternatieve beleggingen, zoals vastgoed, niet-beursgenoteerde bedrijven en hedgefondsen.
Ritholtz had een vaste presentatie voor family offices onder de naam Romancing Alpha, Forsaking Bèta waarin hij family offices uitlegde dat alternatieve beleggingen meestal duur, ondoorzichtig en onrendabel zijn.
Waanvoorstelling
De presentatie overtuigde niet. Family offices bleven belegd in alternatieve beleggingen, hopend dat hun keuzes behoren tot die 2% van de alternatieve beleggingen die wel een bovengemiddeld rendement boeken.
Een waanvoorstelling natuurlijk, zegt Ritholz. En het ergste is dat de family offices er de laatste jaren niet verstandiger op zijn geworden. “Smart money is dom geworden,” concludeert hij.
Uit een overzicht van UBS blijkt dat family offices de laatste jaren alleen maar meer zijn gaan beleggen in alternatives. Het percentage alternatieve beleggingen maakt inmiddels meer dan 40% van de portefeuilles uit.

Klik op de afbeelding voor een grote versie
Gewone man verstandiger
Dit in tegenstelling tot de minder rijken, die juist de omgekeerde route hebben bewandeld. Zij zijn steeds meer gaan beleggen in indexfondsen en waren daarmee de laatste jaren spekkoper.
De rollen hebben zich volgens Ritholz dus omgedraaid. Vroeger was de gewone man de financieel domme en de rijke de slimme. Nu is het precies andersom.