Nieuws

Meer fraudeschade bij banken

Uit de Global Banking Fraud Survey 2019 van KPMG onder ruim veertig banken blijkt dat een meerderheid van de bedrijven vorig jaar te maken had met een toename van zowel het aantal externe fraudegevallen als van het totale schadebedrag.

Banken hebben wereldwijd te maken met steeds meer externe fraude. Vooral fraude als gevolg APP-scams, waarbij consumenten niets vermoedend reageren op nepmails en geld overmaken aan internetcriminelen, zorgt voor veel financiële schade bij de banken, aldus KPMG

Zo’n 60% geeft aan dat zowel het volume als de waarde is gestegen. Naast scams hebben de banken vooral last van identiteitsdiefstal, het illegaal gebruik van rekeningen, card not present-fraude en aanvallen van internetcriminelen.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de meeste banken er uiteindelijk in slagen om niet meer dan 25% van het totale schadebedrag terug te krijgen.

De onderzochte banken geven aan dat Open Banking tot de vijf grootste uitdagingen behoort waarmee zij te maken krijgen. De banken verwachten dat deze nieuwe manier van bankieren op een aantal manieren van invloed is op de wijze waarop zij met fraude omgaan.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Riskmanagement