Amazon/Google/Uber-effect zorgt voor lage inflatie Amazon, Google en Uber zijn verantwoordelijk voor lage prijzen en lage lonen in de wereld. Ze zorgen ervoor dat consumenten nauwelijks nog pricing power hebben, aldus Mohamed El-Erian. 28 mei 2019 08:40 • Door IEXProfs Redactie Kan het zijn dat een handjevol Amerikaanse internetbedrijven ervoor zorgt dat de prijzen wereldwijd amper van hun plek komen, ondanks een lage werkloosheid en geldinjecties van centrale banken? Mohamed El-Erian van het Duitse verzekeringsconcern Allianz denkt van wel. In een opiniestuk in The Guardian en tijdens een speech voor de Mortgage Bankers Association in New York noemde hij dit vorige week het Amazon/Google/Uber-effect, maar hij zou best ook nog een paar andere internetbedrijven kunnen noemen zoals Netflix, Facebook en Booking.com. El-Erian: "De lage inflatie is voor een groot deel toe te schrijven aan de combinatie van Amazon, Google en Uber. Amazon betekent dat we bepaalde kosten kunnen vermijden en het ontneemt mensen de mogelijkheid prijzen te bepalen." Minder pricing power "Google zorgt ervoor dat je kan zoeken tegen extreem lage kosten, waarmee je ook pricing power wegneemt. En Uber brengt diensten naar de markt die er al waren, wat dus het aanbod vergroot, met lagere prijzen als gevolg. Deze drie effecten zijn samen ontzettend sterk." El-Erian geldt als een van de meest invloedrijke vermogensbeheerders van nu. Gedurende de zes jaar dat hij aan het hoofd stond van Allianz-dochter Pimco, hielp hij dit bedrijf te groeien naar een beheerd vermogen van 2000 miljard dollar. Hij was verder een belangrijk adviseur van Barack Obama toen deze president was. El-Erian is ervan overtuigd dat de internetbedrijven een belangrijke rol spelen bij het laag houden van de inflatie en het verbreken van bepaalde economische wetmatigheden. Phillips-curve Normaal gesproken is het zo dat een lage werkloosheid leidt tot hogere lonen en prijzen en vervolgens tot een stijging van de rente. Als de werkloosheid daarna weer stijgt volgt het tegenovergestelde proces, dus lagere lonen en lagere prijzen en dan weer een lagere rente. Economen noemen dit de Phillips-curve. Maar de laatste jaren is deze klassieke link tussen werkloosheid en inflatie volledig verdwenen. Anders hadden de lonen, prijzen en rente nu wel hoger gelegen in landen als de VS, Japan, het VK en in de eurozone. Zelf ook verrast El-Erian is zelf ook verbaasd over hoe groot de invloed is van Amazon, Google en Uber. Als iemand hem een paar jaar geleden had voorspeld dat lonen en inflatie op het huidige niveau zouden liggen bij een extreem lage werkloosheid, dan had hij het niet geloofd. "We moeten erkennen dat economische modellen uit het verleden niet meer goed werken." El-Erian twijfelt overigens nog wel of het drukkende effect van internetbedrijven op consumentenprijzen van blijvende aard is. Het is best mogelijk dat het effect op termijn wegebt en oude inflatiepatronen terugkeren. Federal Reserve Dallas El-Erian is niet de enige die wijst op het prijseffect van internetbedrijven. Rob Kaplan van de centrale bank van Dallas deed dat onlangs bijvoorbeeld ook. Voor consumenten heeft het een tweeledig effect. Van de ene kant is het natuurlijk fantastisch dat ze goedkoper inkopen kunnen doen op internet. Lagere lonen zijn een groot nadeel. Sommige economen denken bovendien dat het de inkomensongelijkheid vergroot. El-Erian ziet daarnaast nog een ander gevaar. Doordat de rente amper wegkomt van de 0% vreest hij dat geld niet langer automatisch vloeit naar de beste investeringsmogelijkheden. Er is een risico van misallocatie, waardoor de economische motor minder efficiënt draait en schulden zich kunnen opstapelen bij de verkeerde (vaak zwakke) bedrijven. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
J. Safra Sarasin Sustainable Asset Management 08:00 "Reshoring biedt mooie kansen voor groene beleggers" Volgens fondsmanager Daniel Lurch van het JSS Sustainable Equity Green Planet fonds van J. Safra Sarasin profiteren met name de duurzaamste bedrijven van de huidige herschikking van de wereldwijde productieketen. Welke dat zijn?
Impactbeleggen 11 apr “Het is fijn om goed te doen” Ook buiten Nederland is impactbeleggen ontdekt. Het Schotse Baillie Gifford bijvoorbeeld lanceerde in 2017 het Positive Change Fund. Vlak voor Pasen was Rosie Rankin, medeverantwoordelijk voor dit fonds, over in Amsterdam voor de tweedaagse Impact Europe Summit in de Beurs van Berlage. Rob Stallinga sprak met haar.
Impactbeleggen 03 apr "Impactbeleggers staan aan de goede kant van de geschiedenis" Hadewych Kuiper, directeur beleggingen bij Triodos IM, is niet onder de indruk van alle berichten dat duurzaam beleggen het beste heeft gehad. "Zo ziet tegenwerking van vooruitgang eruit."
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.