Nieuws

Larry Fink (BlackRock) eist nog meer duurzaamheid

De CEO van BlackRock, Larry Fink eist van ondernemers dat ze meer aandacht schenken aan duurzame groei. Maatschappelijk verantwoord ondernemen namelijk wordt alleen maar belangrijker naarmate de groep millennials in topposities toeneemt.

Een vriendelijke nieuwjaarswens of toch wat meer? Larry Fink, de baas van BlackRock, heeft deze maand een brief gestuurd aan de topbestuurders van alle bedrijven waar BlackRock in belegt met daarin ondersteunende, maar ook manende woorden. 

Zo verlangt Fink van bedrijven dat ze zich richten op duurzame groei en winstgevendheid. "Nu we 2019 in gaan is het belangrijker dan ooit om te kiezen voor de lange termijn. Het wereldwijde investeringsklimaat wordt steeds fragieler en maakt ondernemingen en regeringen steeds kwetsbaarder voor kortetermijndenken," schrijft Fink.

Van Fink's brief was overigens ook een fake versie van in omloop, die volgens CNBC het werk was van milieuactivisten.

Als Fink spreekt luisteren CEO's

De echte brief van Fink is een boodschap waar zeker naar wordt geluisterd. BlackRock is niet voor niets de grootste vermogensbeheerder ter wereld met een belegd vermogen van rond de 6000 miljard dollar.

Ook in Nederland heeft BlackRock grote belangen. In Akzo Nobel bijvoorbeeld 3,75%, DSM 3,4%, Signify 3,06% en Post NL 2,7%.

In andere EU-landen zijn de belangen vaak nog groter. Denk bijvoorbeeld aan 7,4% in het Duitse farmaconcern Bayer of 8,3% in woningbelegger Vonovia.

Samenleving ontregeld

De samenleving is volgens Fink ontregeld door een aantal fundamentele economische veranderingen en het onvermogen van overheden om hier effectieve oplossingen voor te vinden. Daarom moeten bedrijven zelf oplossingen zoeken voor prangende sociale en economische problemen.

Fink denkt daarbij aan een reeks van zaken zoals milieubescherming, pensioenopbouw en het tegengaan van raciale ongelijkheid en die tussen man en vrouw.

Sociale media en millennials

Fink denkt dat sociale media ervoor zullen zorgen dat dit soort thema’s in de toekomst nog hoger op de agenda komen te staan.

Daarbovenop moeten bedrijven de weg vinden in een "financieel klimaat dat zich bevindt in de late fase van de cyclus – inclusief hoge  volatiliteit – wat ongewenste prikkels kan bevatten om kortetermijnwinsten te maximeren ten koste van de groei op de lange termijn."

De millennials of generatie Y spelen in de toekomstvisie van Fink ook een belangrijke rol. In een recent onderzoek van Deloitte werd aan millennials gevraagd wat het primaire doel van bedrijven moet zijn.

Winst niet op een

Een meerderheid van 63% gaf aan dat het verbeteren van de maatschappij voor hun belangrijker is dan winst maken.

Dat betekent dus dat als bedrijven de milennials aan zich wil binden als werknemer en klant dat ze milieu, corporate governance en sociale verantwoordelijkheid hoog in het vaandel moeten dragen.

Fink gaat ervan uit dat er steeds meer millennnials in topposities komen. Hun invloed groeit nog verder als de 24.000 miljard dollar aan vermogen van de babyboomers langzaam maar zeker naar hun wordt overgeheveld.

Blackrock zal zelf met een speciaal “investment stewardship team” in de gaten gaan houden of bedrijven voldoende gefocust zijn op de lange termijn.

BlackRock zal zich daarbij niet direct met de dagelijkse gang van zaken bemoeien, maar proberen te doorgronden hoe een bedrijf met zijn strategie denkt groei op de  lange termijn te realisteren. 

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Alternatieve beleggingen