Nieuws

Disruptieproof beleggen met Comgest

Biedt langetermijnbeleggen nog kansen in een wereld die door digitale disruptie in sneltreinvaart verandert? Ja, zeggen ze bij Comgest. "Bedrijven die succesvol inspelen op de vergrijzing en de opkomst van de middenklasse in opkomende markten zijn spekkoper."

Het Franse Comgest uit 1985 is een bijzondere vermogensbeheerder. Het belegt long only, alleen in aandelen en het bedrijf is in handen van de eigen werknemers. Comgest belegt wereldwijd, maar circa tweederde van de beleggingen van in totaal 27 miljard euro zit in opkomende markten. Comgest Growth Emerging Markets is het grootste fonds.

Comgest belegt voor de lange termijn en streeft naar solide rendementsgroei. Dat vereenvoudigt het selectieproces, want cyclische aandelen zijn uitgesloten. Naar banken, grondstoffenbedrijven en alles wat last heeft van conjunctuur wordt niet gekeken.

Dat negeren van cyclische bedrijven heeft ook het voordeel dat Comgest zijn ESG-doelen haalt. De carbonfootprint van de fondsen van Comgest zijn naar eigen zeggen gemiddeld 70% lager dan die van hun benchmarks.

"Banken, grondstoffenbedrijven, en alles wat last heeft van conjunctuur doet niet mee"

raex

Klik op de afbeelding voor een grote versie

Lange termijn

Comgest belegt naar eigen zeggen alleen in bedrijven met prijskracht, sterke cashfow, een stabiel groeiende omzet en weinig schuld. Natuurlijk moet de waardering ook in orde zijn. Voor de Europese portefeuille heeft Comgest een voorkeur voor familiebedrijven.

Comgest handelt relatief weinig. In sommige bedrijven (zoals Heineken) zit de Franse vermogensbeheerder langer dan tien jaar. Gemiddeld wordt een aandeel 5,5 jaar aangehouden.

Die periode is voor de opkomende marktenportefeuille korter dan posities in volwassen markten. Dat heeft alles te maken met de onstuimige bewegingen die in de opkomende wereld plaatsvinden. Dat dwingt portfoliomanagers posities eerder af te bouwen, of juist bij te kopen.

 

raex

Klik op de afbeelding voor een grote versie

Brexit is geen discussie

Comgest neemt het liefst belangen in bedrijven die weinig tot geen last hebben van macrofactoren. Brexit is geen discussie. De Italiaanse schuldenpositie ook niet. "Wij willen niet het onvoorspelbare voorspellen," zegt Arnaud Cosserat (foto), CEO van Comgest.


Arnaud Cosserat van Comgest

Opmerkelijk is ook dat Comgest, relatief gezien, amper in de VS is belegd. Oorzaak daarvan is dat de quality growth-stijl van Comgest juist in de VS vrij gangbaar is, waardoor daar minder verschil kan worden gemaakt. Warren Buffett is de bekendste aanhanger van deze beleggingsfilosofie. In Europa en Azië is de beleggingsaanpak zeldzamer, en daardoor vruchtbaarder, aldus Rob Deneke, van Comgest Benelux.

Met een active share van 90% voor de geconcentreerde fondsen van Comgest, zegt Cosserat de ETF-concurrentie niet te vrezen. "Hoe groter het marktaandeel van ETF's wordt, hoe inefficiënter de markt. Dus hoe groter onze kansen."

Disruptie op afstand

Het innemen van langetermijnposities heeft nadelen als dat gebeurt in een tijd van hevige disruptie, zoals nu het geval is. Dat kan de langetermijngroei van veel bedrijven op een gigantische manier ondermijnen. Welke bedrijven zijn daar tegenwoordig nog immuun voor?

Dat zijn volgens Comgest bedrijven die een markt domineren en daardoor niet snel van de troon kunnen worden gestoten. Een voorbeeld daarvan is de Taiwanese chipproducent TSMC. Die genereert meer cash dan de concurrentie, dat vervolgens wordt ingezet voor innovatie en investeringen, waardoor de concurrentie op steeds grotere afstand wordt gezet. "Alle producenten van mobiele telefoons zijn klant van TSMC. Het maakt TSMC niet uit wie van hen het grootste marktaandeel heeft," vertelt opkomende marktenanalist van Comgest Caroline Maes.

Ander voorbeelden van bedrijven met veel moat zijn ASML, dat inmiddels een 100% marktaandeel heeft in de nieuwste lithografiemachines. Denk ook aan het Chinese Tencent, dat de app WeChat aanbiedt, waarvan 850 miljoen Chinezen dagelijks gemiddeld 80 minuten gebruik maken. Maes: "WeChat is een bijzonder waardevol netwerk, dat amper nog valt te disrupten."

Minder merkwaarde

Bedrijven lopen niet alleen gevaar slachtoffer te worden van digitale nieuwkomers, maar ook hun merkwaarde is niet meer wat het ooit was, ondanks de jaarlijkse lijstjes waarin aan de populairste merken tientallen miljarden dollar wordt gehangen. Merken van consumentenproducten golden lange tijd als keurmerken, waarvoor in de spaarzame winkelschappen altijd wel ruimte was. Advertentiecampagnes deden de rest.

Das war einmal. Millennials hebben volgens Comgest eerder weinig dan veel vertrouwen in de grote merken. Schapruimte is er met de komst van e-commerce in overvloed. De consument, zeker de jonge, is steeds minder gevoelig voor advertenties.

De enige merken die volgens Comgest hun waarde op peil weten te houden, zijn de luxemerken. Het is een van de redenen waarom Comgest groot fan is van Ferrari. Dat is volgens de Franse vermogensbeheerder geen autobedrijf, maar een ... luxemerk.

Immers, zo is de redenering, iemand die een auto nodig heeft, koopt geen Ferrari. Mocht zich weer een stevige recessie voordoen, dan zal dat de verkoop van het rijdende Italiaanse luxemerk ook amper raken, voorspelt Comgest. "De kopers van Ferrari's zijn echt enorm rijk."

Meeliften met de megatrends

Naast de kracht van luxemerken vertrouwt Comgest op twee megatrends die de portefeuilles moeten stuwen: de vergrijzing en de opkomst van de middenklasse in de opkomende markten. Bedrijven die daarop succesvol inspelen, zijn spekkoper.

En ja, dan is het nog altijd zaak om niet in die bedrijven te zitten, wier business model niet langer past bij het moderne digitale leven. Die angst voor disruptie wordt volgens Comgest wel overdreven.

Peter Shapiro, portfoliomanager Amerikaanse aandelen: "Door de disruptiehype zoeken belegger naar de nieuwe Google, waardoor veel bedrijven ten onrechte worden afgeschreven. Voorbeelden daarvan zijn Walmart en Cisco, die we voor weinig geld konden oprapen en het daarna prima hebben gedaan."

"Door de disruptiehype zoeken belegger naar de nieuwe Google, waardoor veel bedrijven ten onrechte worden afgeschreven"

Chinese kansen

Nadeel van een langetermijnbelegger zoals Comgest is dat de prestaties niet in een rechte lijn omhoog gaan. De brute terugkeer van volatiliteit heeft met name de beleggingen van de Comgest in de opkomende markten geraakt. In 2018 werd de benchmark niet verslagen. Reden hiervan is onder meer dat de grondstoffenbedrijven het relatief goed deden, en in die bedrijven belegt Comgest niet.

Caroline Maes ziet nu met name grote kansen voor Chinese A-shares. Die zijn dit jaar ten gevolge van angst voor een handelsoorlog met de VS en pogingen van de regering om de ruimharige kredietverlening aan te pakken over een breed front gedaald.

Deze brede en forse daling heeft ook te maken met het type belegger dat in A-aandelen handelt. De twee Chinese A-beurzen zijn bijna volledig in handen van particulieren (98%), die de beurs als een veredelde gokkast beschouwen en niet verder kijken dan volgende maand. Dan is een verkooporder snel ingelegd. Langetermijnbelegger Comgest denkt daarvan te profiteren.

Rob Stallinga is financieel journalist. De informatie in zijn artikelen is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX-redactie.

Lees meer

Brexit