Nieuws

Kans op reputatieschade twee keer zo groot door social media

De impact van reputatie-issues op aandelenkoersen is sinds de introductie van sociale media verdubbeld.

Even wat softnieuws op IEXProfs, maar sinds het witwasnieuws van ING wel zeer relevant. En dit nieuws hoort natuurlijk ook onder de G van (goede) corporate governance. 

In de nasleep van een crisis, zoals een cyberaanval, blijkt de grootte van een bedrijf en de kracht van zijn reputatie weinig bescherming te bieden tegen het koersverlies.

Dit blijkt uit een rapport van risico- en verzekeringsadviseur Aon en Pentland Analytics. De studie 2018 Reputation Risk in the Cyber Age omvat een analyse van 125 reputatie-issues uit het afgelopen decennium en de impact hiervan op de waarde van aandelen in de loop van het volgende jaar.

Risico op reputatieschade

In tijden van crisis gebruiken beleggers vaak informatie over een bedrijf die op sociale media wordt gedeeld. Hiermee stellen zij hun verwachtingen over de in de toekomst verwachte cashflow van dat bedrijf bij. Dit kan de aandelenprijs positief of negatief beïnvloeden.

De aandelenkoers kan volgens het rapport stijgen met 20% of dalen met meer dan 30%, afhankelijk van de acties van het management in de onmiddellijke nasleep van een crisis en de ‘risk readiness’ van een organisatie. Deze impact is twee maal zo groot als in 2000, toen sociale media nog nauwelijks invloed hadden.

Het risico op reputatieschade staat de afgelopen tien jaar in de top van de Global Risk Management Survey van Aon. “Hoewel er meer bewustzijn is voor het belang van risk management en er betere hulpmiddelen beschikbaar zijn, blijven reputatierisico’s één van de grootste zorgen voor corporate executives,” zegt Alex van den Doel, managing director van Aon’s Global Risk Consulting.

Wereldwijde crisiscommunicatie

“Inzicht in toprisico’s en crisisscenario’s en adequaat issue- en crisismanagement kunnen de impact van reputatie-issues aanzienlijk beperken. De mate en snelheid waarmee bedrijven herstellen na een groot incident geeft aan hoe weerbaar een bedrijf is, de organisational resilience. Dit onderwerp staat steeds hoger op de agenda’s in de boardroom.”

Snel, eerlijk en transparant Uit de analyse blijkt dat drie factoren bepalend zijn voor een succesvol herstel van een reputatie-issue, aldus de onderzoekers:

  1. Crisiscommunicatie moet snel en waar nodig wereldwijd worden opgepakt.
  2. De perceptie dat een organisatie eerlijk en transparant is, is essentieel.
  3. Het nemen van actieve maatschappelijke verantwoordelijkheid is van cruciaal belang. 
De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Pensioen