Trendbeleggen werkt niet meer Trendbeleggers waren tijdens de economische crisis nog grote helden. Nu moeten steeds meer van hen de strategie veranderen, want trendbeleggen werkt niet meer. Wat is er misgegaan? 30 augustus 2018 08:00 • Door IEXProfs Redactie The trend is your friend, is een van de bekendste regels uit het beleggershandboek. De beroemde Britse econoom David Ricardo deed er een paar honderd jaar geleden al zijn voordeel mee en in 2008 verdienden hedgefondsen er een fortuin mee. Maar werkt de regel nog wel? Volgens een artikel in The Wall Street Journal is de strategie inmiddels ten onder gegaan aan het eigen succes. Sinds 2011 was het volgen van trends zelfs verliesgevend. De reden: iedereen probeert het en daardoor werkt het niet meer. Low-cost na-apers The WSJ: “Het volgen van trends is een van de beste voorbeelden van hoe een strategie, die vroeger alleen voorbehouden was aan professionele hedgefondsen, nu veel goedkoper kan worden uitgevoerd door low-cost copy cats.” Op zich is de filosofie achter het volgen van trends niet heel ingewikkeld. Een trendbeleggers zoekt naar aandelen die op korte termijn (bijvoorbeeld tien dagen) sneller stijgt of daalt dan het lange termijngemiddelde (bijvoorbeeld 100 dagen). Ligt het korte termijngemiddelde boven het lange termijngemiddelde, dan zegt de theorie kopen. Zakt de korte termijn koersontwikkeling onder het lange termijngemiddelde dan moet er worden verkocht. Hedgefondsen kiezen voor andere strategiën Het is volgens the WSJ niet helemaal duidelijk wat de momentumstrategie de das omdeed. Sommigen zeggen dat het te maken heeft met de golf aan geld die richting trend- en momentum-strategieën zijn gevloeid. Anderen geven het goedkoop-geldbeleid van centrale banken de schuld. Zeker is dat de technologie die nodig is om trends te vinden tegenwoordig veel makkelijker beschikbaar is. Vroeger was het nog een kunst om trends te vinden. Tegenwoordig is een simpel softwareprogramma voldoende. Een kind kan de was doen. Een aantal van de meest bekende momentumbeleggers, zoals hedgefondseigenaar David Harding (Winton hedgefonds) en John Henry (eigenaar van honkbalclub Boston Red Sox), is daarom op zoek gegaan naar andere manieren om geld te verdienen. De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. . Deel via:
Impactbeleggen 30 jan JSS Green Planet Fund: Kansrijk beleggen in een groene toekomst Beleggen in de toekomst is volgens S. Safra Sarasin beleggen in de groene transitie. Lees meer over het JSS Sustainable Equity Green Planet Fund, dat in de laatste drie jaar niet alleen hard is gegroeid maar ook sterk heeft gepresteerd.
ESG 17 jan ESG is dood, lang leve ESG 2.0! Matt Christensen, hoofd duurzaam en impact beleggen bij Allianz Global Investors, schetst de vijf belangrijkste duurzaamheidsthema's van 2024. Politieke verdeeldheid dreigt het grootste struikelblok te worden.
ESG 01 nov Biodiversiteitsverlies, het megarisico dat slechts enkelen zien Het verlies van biodiversiteit is volgens De Nederlandsche Bank (DNB) een groot risico voor de financiële stabiliteit. Cardano heeft een methode ontwikkeld om dit verlies te meten en zo de beleggingsrisico’s in kaart te brengen. IEXProfs sprak met Dennis van der Putten, Chief Sustainability Officer bij Cardano.
Impactbeleggen 24 jul “Impactbeleggen is pionieren” Als hoofd Private Markets & LDI leidt Rik Klerkx de inspanningen van Cardano om voor z’n klanten, veelal middelgrote pensioenfondsen, een positieve impact en een gezond rendement te boeken. “Hun duidelijke wens is om meer te doen met impactbeleggingen. Wij komen hen tegemoet met maatoplossingen.”
Impactbeleggen 28 jun PE en impactbeleggen vormen een goede combi Private equity heeft volgens Achmea IM veel te bieden aan beleggers die naast een mooi rendement een positieve bijdrage willen leveren aan een betere wereld.
Impactbeleggen 26 jun ”De financiële sector heeft een rol te spelen” Hadewych Kuiper van Triodos Investment Management over de betekenis en het belang van impactbeleggen. “Het is een hardnekkige mythe dat impactbeleggen ten koste zou gaan van rendement.” Dit is de eerste aflevering van een serie interviews over de zin van impactbeleggen.