Nieuws

Wat fondsbeheerders in Frankfurt bezighoudt

Frankfurt steekt Londen naar de kroon als financiële hoofdstad van Europa. Toch horen we nog weinig over wat fondsbeheerders daar in Duitsland denken. Citywire ging op zoek naar sporen.

Frankfurt am Main (niet te verwarren met Frankfurt an der Oder) is behoorlijk provinciaal in vergelijking met Londen. Dat geldt op vrijwel alle vlakken: van cultureel en sportief tot zakelijk. De City heeft hét gewoon.

Dat geldt zeker ook voor het financieel advies. Waarom zitten zenders als Bloomberg en CNBC met hun Europese hoofdkantoor in Londen? Het antwoord is omdat daar de analisten en fondsbeheerders zitten. Wie wil weten wat er speelt in het Europese vermogensbeheer moet zijn oor te luisteren leggen in Londen.

Althans tot nu toe, want de tijden veranderen wel langzamerhand. Met minder dan een jaar te gaan tot Brexit (hard of zacht), verhuizen steeds meer topanalisten en zakenbankiers naar Frankfurt. Reden genoeg voor Citywire om eens aan te kloppen bij enkele van hen om te kijken wat hun bezighoudt. Ze vonden drie thema's.

1. EMD-aversie

In Frankfurt is er een duidelijke aversie tegen obligaties uit opkomende markten. Het Duitse verzekeringsconcern Allianz heeft bijvoorbeeld besloten minder Emerging Market Debt (EMD) in portefeuille te nemen.

Hoofd portefeuillebeheer voor particulieren bij Allianz, Manuela Thies, noemt de sterke dollar en stijgende rente als redenen. Bovendien zijn er veel individuele problemen in opkomende markten.

Lutz Welge, hoofd portefeuillebeheer Europa bij Julius Baer, vindt EMD bovendien duur. Het rendement weegt niet op tegen de risico’s. Vooral in tijden van schokken kan dat een probleem vormen. Welge: "Wij zien te weinig liquiditeit in opkomende markten, wat in tijden van stress voor grote correcties kan zorgen."

2. Automotive onder druk  

Een typisch Duits onderwerp is natuurlijk de auto-industrie. Duitsers zijn normaalgesproken gek op auto’s en auto-aandelen. Maar de situatie is niet normaal. De autoproducenten hebben met grote problemen te maken. Te denken valt aan de dieselcrisis in Duitsland en e-mobiliteit. 

Bij de e-mobiliteit hebben de Europese producenten een achterstand die moet worden weggewerkt, en of dat lukt weet niemand. Voor beleggers houdt dit uiteraard een flink risico in. Daar komt bij dat de transformatie naar elektrische auto's vele miljarden gaat kosten, wat kan gaan knagen aan de winstgevendheid. 

Henning Gebhard, hoofd vermogensbeheer bij Berenberg, heeft daarom de autosector gedowngrade naar underweight. Hetzelfde geldt voor Christoph Ohme van de Duitse vermogensbeheerder DWS. Hij denkt dat de discussies omtrent handelsoorlogen en hoge R&D-uitgaven de sector nog lange tijd negatief zullen beïnvloeden.

Daar staat volgens beide vermogensbeheerders overigens tegenover dat de winstgevendheid van bedrijven als BMW en Daimler vooralsnog uitstekend is. Ohme: “Het is een van de laagst gewaardeerde sectoren van Europa, wat ook wel weer kansen biedt".

3. Frankfurt – the new London?

Ten slotte is Frankfurt zelf onderwerp van gesprek. Tot nu toe zijn de echt grote verhuizingen van zakenbankiers naar Frankfurt nog uitgebleven, maar de roddels houden aan.

UBS en JP Morgan schijnen bijvoorbeeld plannen te hebben voor de verhuizing van duizenden medewerkers. Makelaars hebben het druk.

De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Brexit