Nieuws

Helft S&P 500-bedrijven is over tien jaar weg

Zelden was de creatieve destructie zo groot als nu. Innosight voorspelt dat over tien jaar de helft van de S&P 500 zal bestaan uit nieuwe namen. Dat moet langetermijnbeleggers toch wel aan het denken zetten.

We leven in tijden met grote technologische veranderingen variërend van biotechnologie tot sociale media en robotisering. Voor de economische groei is dat positief en ook beleggers kunnen er hun voordeel mee doen. Maar het investeren op de lange termijn wordt er wel een stuk lastiger door.

Zelden is namelijk het tempo van de zogenoemde creatieve destructie groter geweest dan nu, stelt de financieel dienstverlener Innosight.

Er zijn steeds minder weduwen- en wezenfondsen waarvan je vrijwel zeker weet dat ze er over tien, 20 of 30 jaar nog zijn. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de klassieke reuzen in de detailhandel als de onlinehandel verder groeit? Zou het kunnen dat windmolens en zonnepanelen oliemaatschappijen straks helemaal naar de marge drukken? En wat voor effecten heeft de elektromobiliteit op de auto-industrie? 

Joseph Schumpeter

De creatieve destructie – een term bedacht door de Amerikaans-Oostenrijkse econoom Joseph Schumpeter – zorgt voor een duizelingwekkende roulatie van wereldwijde marktleiders en bedrijven opgenomen in grote beursgraadmeters.

Volgens Innosight bestond de Amerikaanse S&P 500-index in 1964 nog uit bedrijven die er gemiddeld 33 jaar in zaten. In 2016 was de leeftijd gezakt tot 24 jaar, en in 2027 zal dat verder zijn gedaald tot nog maar twaalf jaar. De reden daarvoor is de opkomst van steeds meer disruptieve ondernemingen, zoals Amazon, Uber en Airbnb.

Facebook in plaats van Alcoa 

Innosight denkt dat over tien jaar nog maar de helft van de huidige S&P 500 bedrijven in de beursgraadmeter zit. Een aardverschuiving dus die de laatste vijf jaar ook al zichtbaar was met het verdwijnen van talloze vertrouwde namen zoals Yahoo, Dupont, Alcoa en Dell Computers. Daarvoor in de plaats kwamen bedrijven als Facebook, Under Armour, PayPal en Foot Locker.

De creatieve destructie heeft natuurlijk grote gevolgen voor de bedrijfsstrategie en gelukkig blijkt uit onderzoek van Innosight dat een overgrote meerderheid van de bedrijven dat ook inziet. Of tenmiste deels, want uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat er nog teveel van wordt uitgegaan dat de creatieve krachten van bekende concurrenten komt.

Er wordt met andere woorden te weinig gezien dat concurrenten ook uit het niets kunnen komen, of uit hele andere sectoren. Denk bijvoorbeeld aan Tesla dat uit het niets de hele auto-industrie aan het denken heeft gezet met zijn elektrische sportauto’s.

Het barst van de eenhoorns

Wat het nog wat ingewikkelder maakt voor bedrijven en beleggers is dat lang niet alle jonge bedrijven met een destructieve inslag snel naar de beurs gaan. Vroeger waren startups met een vermogen van meer dan een miljard dollar nog zeer zeldzaam, wat ze de naam eenhoorns opleverden. Tegenwoordig zijn ze doodnormaal. In 2015 waren er 82 eenhoorns, nu zijn dat er al meer dan 275 volgens Crunchbase.

Een van de tips voor bedrijven van Innosight is dan ook om goed onderzoek te doen naar wat er in de periferie van een sector gebeurt. Daar waar de eenhoorns actief zijn. Dat zegt veel over de toekomstige trends.

Andere bedrijfsadviezen: 

  • Heb oog voor veranderende behoeften en het gedrag van de klant.
  • Zorg ervoor dat uw strategie niet teveel vastgeklonken is aan aannames uit het verleden.
  • Zet niet teveel in op een paard. Zorg voor een duale strategie gedurende het transformatieproces.
  • Sommige bedrijven stellen veranderingen uit omdat de kosten te hoog zijn, maar ze houden te weinig rekening met de kosten van niets doen.
De Redactie van IEXProfs bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

Lees meer

Duurzaam beleggen